LISSABON 29-30.07/19.
Søndag 29.07.
Vi forlod Cascais hen af formiddagen, så det ville passe med at få medstrøm op af Tejofloden. Der var frisk medvind, så vi strøg af sted gennem bugten. Da vi nåede flodudmundingen, skulle der pludselig rebes, og nu føltes vinden hård. Vi passerede Belem med det karakteristiske gamle fæstningstårn.
Og lige derefter det ret så svulstige kæmpestore Henrik Søfareren monument, rejst af diktatoren Salazar i 1960 til ære for denne og andre af fortidens mange portugiske opdagelsesrejsende. ( Og lidt for sig selv og Portugal måske). Det har sjovt nok fået det noget mindre heroiske tilnavn “Lad være med at skubbe” af lisboeterne.
Snart efter sejlede vi under den store røde hængebro over Tejo. Den larmer faretruende, når toge og biler passerer den, noget i lighed med et hidsigt summende mega-hvepsebo.
Derefter varede det ikke længe, før vi kunne lægge til i den store lystbådehavn Alcantara, som er den havn med flest gæstepladser, har den mest centrale placering, og så er den rimelig billig, ca 22 € for os. Den er vel ikke ligefrem hyggelig, men den er OK. Og hvis man synes, at det er sjovt at se på flyvemaskiner, er det den helt rette havn, for de landende fly passerer lige hen over området hver 3.-5. minut.
Den første eftermiddag og aften var vi trætte, og det var vældig (uvant) varmt, så vi orkede kun lige at bevæge os en smule udenfor havnen. Vi fik en trist men billig frokost i en café og en mere kold end varm kop kaffe et andet sted og blev antastet af den første ubehagelige portugiser, vi hidtil har mødt. Så da vi gik tilbage, tænkte vi, at herfra kunne det kun gå fremad. Og det skulle heldigvis vise sig at holde stik.
Vi nåede faktisk kun lige tilbage, før der blev banket på båden. Der stod så to danskere fra en båd, vi havde anet på afstand. De var vældig flinke begge to og inviterede os over på det klassiske glas vin om aftenen. Og gode oste var der også. Han, Torben, ejede båden, Springeven, en 14 m ældre hollandsk sjov båd ( en Jongert, tror jeg det var ). Hun, Simone, var på besøg en uges tid. Begge var fra København, og det viste sig, at vi havde en fælles bekendt fra min studietid. Torben havde en medhjælpende fransk gast om bord, og snart kom der yderligere to unge amerikanske fyre til. Torben ville mod Middelhavet gerne hurtigst muligt, og de havde da også hidtil nærmest sejlet nonstop fra København og hertil. Men nu var flere små problemer ved at tårne sig op og hindrede den videre sejlads for en tid. Erik, som jo er ret elektrisk anlagt, forsøgte at hjælpe, og han fik da også styr på lidt, men langt fra alt.
Mandag 29.07 Baixa
Selv om havnen ligger rimeligt centralt, er der alligevel et godt stykke ind til centrum, men vi kan begge li’ at gå, og det var fint at gå langs floden i den friske vind.
Sanduhyrer.
Ellers er der udover tog masser af busser og sporvogne og ikke mindst elcykler og de livsfarlige elløbehjul, man kan benytte sig af. Vores første stop blev ved det gamle flotte Mercado da Ribeira, hvor stort set alt kan købes. Der er også et kæmpe spisehus med mad fra et utal af boder.
Vi faldt for en slags kokkeskole, hvor to unge kvinder fistrede rundt i et centralt placeret køkken og tilberedte en menu, mens et begrænset antal gæster kunne sidde i en firkant rundt om og se på og spise. Lækkert OG tilmed billigt!
Gang i – men ikke røg i køkkenet.
Fuld fart på!
Det smagte godt – også vinen…
Guidens plan var, ud over at spise, at udforske Baixa den fladeste og mest centrale del af Lissabon. Denne meget stilistiske del af byen blev plan- og grundlagt af statsminister Pombal efter det frygtelige jordskælv 1. november allehelgensdag i 1755, som sammen med en efterfølgende 15 m høj tsunami ødelagde størstedelen af byen og dræbte omkring 90.000 mennesker. At masser af byens 250.000 indbyggere havde tændt stearinlys netop denne dag for at mindes deres kære, gjorde ikke sagen bedre.
Vi startede helt nede ved floden på Praca do Comercio, magtens centrum og en af Europas største pladser.
En mildest talt imponerende plads hvor en kæmpe statue af kong José 1. stolt til hest i midten og ditto triumfbue dominerer. Kong José, som var konge under jordskælvet og var heldig at overleve, siges at være blevet så skræmt af ragnarokket, at han siden nægtede at være/sove under tag.
På (de tidligere) torskehandleres gade passerede vi dette lille palads bygget til vicekongen af Indiens familie i 1523 (dog senere restaureret).
En berømt gammel fiskekonservesbutik startet i 1930 kiggede vi også ind i.
Og vi var lige oppe forbi den massive normanniske katedral Sé påbegyndt omkring 1150 efter at maurerne var jaget på porten.
Der kører stadig en del af de gamle sporvogne.
Herefter tilbage til Baixa og op til Rossiopladsen der har været vidne til mangt og meget gennem tiderne. Der har været afholdt hestevæddeløb under romerne i oldtiden, hvilket dens ovale form taler for, men også langt dystrere hændelser såsom jødeafbrændinger og inkvisitionens domsafsigelser over kættere fandt sted her i det 16. århundrede.
Jeg husker den dog, og kun svagt, fra revolutionen i 1974 hvor blomsterdamer stak røde nelliker i oprørssoldaternes geværløb. Vi nøjedes med at drikke en helt igennem fredelig, men varm kop kaffe på den ikoniske café Nicola. Vi gik hjemad gennem det fashionable Chiado kvarter med masser af butikker men også en mærkværdig elvator fra 1902, der kan bringe en 32 m op for rigtig mange penge, hvilket dog ikke gjorde den mindre attraktiv efter den lange kø at dømme.
Der var musik i gaden.
Der var også en filial af en særlig klipfiskebolle butik fra Porto, og da vi ikke fik smagt dem der, slog vi til nu og købte 1! med hjem til aftensmad i båden. Det særlige er at der er smeltet gedeost i, lyder mærkeligt – og smagte sært!
Herefter gik vi efterhånden lidt trætte ned gennem kvarteret mod floden igen, hvor vi halvvejs mod havnen gjorde stop ved en trendy havnefrontbar og fik os en lækker drink, hvorefter vi nærmest svævede videre hjemad.
Lidt senere flyttede vi ud i solen i liggestolene i baggrunden.
Endelig tilbage i båden kunne vi nyde aftensolen, men med Cockpitteltet oppe, for det blæste rigtig meget! Senere lagde vinden sig dog, og vi kunne “trække fra”.