Måned: juni 2018

28-30/6 La Turballe.

Det var svært at forlade denne smukke ø (Hoedic), men vi sejlede igen mod fastlandet til La Turballe.

Aftenstemning med måne.

Også i denne havn er der en masse avancerede kapsejladsbåde. Jeg talte over 40 som stod på land lige nu. Her er en model der stikker mindst 2.20 m. og det er en svingkøl nogle havde hul til et stiksværd ca 75 cm foran kølen.

6,5 m båd, dybgang mindst 2,20 m.

Turballe er en badeby for alm. mennesker (ikke mondæn), så billig i havnepenge (11 €) og mad. Her var en lang strandpromenade og strand på begge sider af havnen. Vi måtte dog en km ud mod syd for der ikke var hunde forbudt skilte. Lørdag var der fodboldkamp Frankrig – Argentina, det kunne høres fra alle de cafeer der havde fjernsyn, de andre var stort set tomme. (F vandt 4-3). Vi har planlagt at sejle ved 18 tiden søndag, en time før højvande.

26/6 2018 Ile Hoedic

Vi fik en god frokost på Ile Belle inden vi ville drage videre

Masser af snegle.

Der var masser af snegle, det er lidt at overskride grænser synes jeg. Der var store og små, men også lidt rejer og røget laks. Vi måtte vente på at blive lukket ud fra Ile Belle til 13:45 og skulle gerne ind her inden det blev alt for lavt. Men jeg laver også fejl og fik ikke låst roret i oppe position. Da vi så skulle bakke lidt gik roret i bunden og inden jeg fik det fri var vandet sunket så meget at vi stod der.

Første gang på hård bund.
{CAPTION}
Det er ikke vand men sand vi sejler på.

Vi lagde os også på siden da bunden er hårdt sand/grus. Men kl. 02 var vi flydende igen og kom til at ligge fint.

Det er en dejlig ø og lige nu ser vi fodbold Frankrig -Danmark. Vi er flyttet over til en kaj da vi væltede til den anden side da det igen blev lavvande og midt i morgenmaden. Franskmændene sagde st det var på grund af den runde køl. Det gjorde at den let kunne dreje i vådt sand.

Måske godt vi ikke vandt.

Kampen endte 0-0, og det var måske godt da vi er eneste danskere her på øen.

23/6 2018, Ile Belle

Vi havde en dejlig agten for tværs til Ile Belle som er en Belle Ile ?. Vi kunne ikke komme ind i i den lukkede havn og fik en plads ved “legoklods” broerne. Det gav en ret urolig nat da vinden øgede til 12 m/s og bølger gik ret ind gennem havnehullet. Her er en video fra om morgenen.

Video
Vi er nu kommet ind i havnen bag en sluseport så her er helt stille og en smuk havnefront.

{CAPTION}
Havnefronten i Le Palais.

Vi havde lige bestilt en frokost da vi havde læst at der først var åbnet for indsejling kl. 14:30, men så så jeg de første både allerede sejlede om til indsejlingen. Jeg skyndte mig derfor ned til båden og sejlede om til havnen. Jeg forklarede havnemanden at vi havde 2 hunde ombord og derfor gerne ville ligge inde ved broen. Vi fik anvist en rigtig fin plads, og bliver her nogle dage. Vi skal se Sarah Bernard museet som ikke kun er en kage, men også en smuk dame med mange kunstneriske talenter. Hun boede her i starten af 1900 tallet.

3 lokale fisk og en sild ?.

Bagefter gik vi ud til en strand hvor alle (undtagen mig) badede.

20/6 2018 Så er vi igen på en ø.

{CAPTION}
Her lå vi først ved en bøje

Nu er sommeren også kommet til Bretagne. Vi er sejlet ud til en lille ø der hedder Houat. Vi lå først ved en bøje uden for havnen, men de havde lovet vind fra den eneste retning der ikke var læ for, så vi flyttede ind i havnen. Vi var alle 4 ude at bade, ja selv mig. Vinden blev over 12 m/s i løbet af natten, så der var ingen både tilbage uden for havnen. Og det vugger også lidt herinde. Vi har været østenden af øen rundt i dag. Her er lidt billeder:

Små gader i byen, mest feriehuse.
{CAPTION}
Havnen set oppe fra byen.
Dejlige strande.
Endnu en strand
Smukke farver.
16/6 2018. Så er vi sejlet !

Så er vi sejlet ! Vi tog afsted fra Svendborg onsdag den 13/6 kl. 11:45, og ville forbi Roman i Vejle for at sige farvel og sætte lidt pres på at han kommer ned og sejler lidt med os. Vi overnattede på en lille landevejskro lidt uden for Bremen, de var rigtig glade for hunde. Dagen efter tog vi resten af vejen og var først fremme torsdag kl. 23:45. Vi holdt også en del pæne pauser med hundeluftning og spiste i en “seværdig” landsby. De kaldes “Etape Villages”. Vi spiste sådan nogle pandekager og drak cider til.

Pandekage.

Dagen efter var jeg spændt på at se båden, den så heldigvis stadig pæn ud men noget snavset vandlinie. Sådan en flod er ikke med klart vand. Der var lidt afslapning også.

Vi fik kontakt med Irene og Steen i Ocean fra Ålborg som vi mødte sidste år i bl.a. Brest. Dem fik vi overtalt til at komme op til Saint Goustan. Vi havde en del at snakke om og Irene havde fødselsdag så vi tog ud at spise.

Irene og Steen.

Der er en meget høj tidevands “koefficient” på 102 i dag så der er ret stor forskel på høj og lavvande.

Lavvande.
Højvande.

Og så endelig lørdag sejlede vi til Ile Moines og lå ved en bøje øst for øen, vi gik nogle ture og genså steder fra sidste år. Det er en pæn gammel ferieø og vi fik grillmad med lam og and på spyd i cockpittet.

Så er vi tæt på starten af næste eventyr.

Jeg har haft rigtig travlt herhjemme. Vejret i hele maj og starten af juni her i Danmark har været så fantastisk at jeg begyndte at tvivle på om det var rigtigt at sejle sydpå og ikke have båden her. Hus, have og strand har også vist sig fra sin bedste side (græsset vokser ikke i denne varme f.eks.) Men jeg længes afsindig meget efter at mærke vindens pres i sejlet og nyde fremdriften.

Garage til bilen.

Bilens nye garage er blevet afprøvet, den passer fint.

Jeg har renset facaden ud mod vandet så den er klar til maling, og det samme gælder for hele trætilbygningen.

Klar til maling.

Jeg har måttet lave reparationen under vinduet om 3 gange da det tørrede alt for hurtigt og derfor blev helt porøst.

Der har dog også været tid til et besøg i Ærøskøbing og Marstal. det var en udflugt med Realdania med færgen for at besøge Marstal Motorfabrik og destilleriet i Ærøskøbing. Marstal Motor er blevet “købt” af 3 kvinder som vil lave et kultursted og motormuseum ud af det. De havde en meget god forklaring på hvorfor de tror det lykkes. Hvis det havde været 3 mænd der havde købt det havde holdningen været: “Det går aller” , og de havde ingen hjælp fået. Men når det nu er tre kvinder så er holdningen: “Det går aller, men vi er jo nødt til at hjælpe dem.”  De har entusiasmen, men ved intet om motorer og drejebænke. Dem af jer der ikke har set Motorfabrikken skal det lige oplyses at den har haft nogle lidt egne ejere i mange år, som ikke ønskede besøg. Fabrikken så ud som at alle var forsvundet efter frokost en dag sidst i 80’erne. Der hang stadig en arbejdsjakke på en stol i kantinen. Drejebænkene stod med værktøj og halvfærdige emner. Der var halvfærdige og færdige motorer, drejespåner og lugt af skæreolie stadigvæk. Se lidt billeder her:

Marstal Motorfabrik.

Det er den “nye” fabrik i det gamle elværk de har overtaget. Der blev fabrikken flyttet til i 1958, efter at have været i en gammel træbarak siden 30’erne. Her er et link til lidt mere info: https://motorsamlingen.dk/fabrikker/marstal-motorfabrik/

Og lidt flere billeder:

Marstal motorfabrik 2017
MM2017

Bagefter var vi på besøg på Destilleriet i Den Gamle Købmandsgård i Ærøskøbing. De laver DK’s dyreste whisky til op mod 3.500 kr for en 1/2 liters flaske. De kan slet ikke producere nok og har totalt udsolgt. Det er dog langt under halvdelen af flasker der bliver åbnet, de fleste købes af samlere. Der for har de også lavet rom hvor en halv liter koster 695 kr. Dem kom jeg til at købe.

Destilleriet.

Ja, og så var der jo havnens dag med jolleræs i svendborg havn. Politikere, foreninger og andre stiller op med en kunstfærdigt udsmykket jolle som ros et pænt stykke fra roklubben og ind i havnen.

Jolleræs.
Høje Stene med havnefogeden.