Forfatter: admin

Mere klargøring og lidt sejlads.

Mere klargøring og lidt sejlads.

Jeg fik afregnet med havnen i Portosin. Det var en fin pris på ca. 1000 kr. for lift og rengøring af bunden. Jeg havde fået sat sejl på og tænkte at en prøvetur var på sin plads. Så jeg sejlede ud på Ria de Muros e Noia og kunne se at Su-Per lå ude i San Fransisco bugten. Dem kunne jeg jo sejle ud til før jeg vendte tilbage til Muros og arbejdet med båden. Det var heldigt for lige da jeg vendte for at sejle tilbage kom der en flok på mindst 7 delfiner springende. De er fantastiske at se på, men lidt svære at filme når de ikke er helt tæt på båden. Men her er et klip:

(Det er nede i bunden, kan desværre ikke lige flytte det herop.)

Og her er sejlturen som foregik i lækker sol og 6-7 m/s vind.

{CAPTION}

{CAPTION}

Tilbage i Muros stod den på indkøb af lak da det lakerede teak var blevet lidt medtaget:
{CAPTION}

Her før slibning og lakering.
{CAPTION}

Og her efter 4 gange lak, men før en let slibning og sidste gang lak. Ud over lugekarmene fik også rorpind og nedgangstrappen en gang lak. Slibning og 1. gang lak lørdag og så Iberisk griseskulder til aftensmad. {CAPTION}

Iberisk svineskulder.
Her søndag er der givet 3 gange lak mere. I en af pauserne cyklede jeg en tur for at kigge lidt på stranden i San Fransisco bugten. Den / de er vældig flotte og der var mennesker på stranden og ude at bade i dag. {CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}

Ser det ikke godt ud ? Jeg er sikker på st Christina hopper i når hun kommer herned. Her i Muros klæder man især børnene pænt på om søndagen og gå på cafe mm. {CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}

Så er det tid til at finde noget mad, det kan tidligst ske kl. 20. Før kan man ikke bestille mad.

Klargøring i Portosin.

Klargøring i Portosin.

Jeg kunne ikke få båden op i Muros da de ikke havde tid i denne uge. Jeg fik Pedro (havnefogeden) til at ringe til Portosin for at høre om de kunne, men de havde heller ikke tid sagde de. Jeg tænkte at det var et problem hvis jeg ikke kunne få båden op og selv bundmale og efterse ror, køl og skrue. Jeg sejlede derfor over til Portosin for at smigre mig ind, men de sagde at den båd Pedro havde ringet om kunne de ikke klare. Jeg lagde fra for at sejle tilbage til Muros, men så kom de farende og sagde at den der lille båd kunne de godt klare. Pedro havde sagt at den var 11 meter lang, men vi er jo kun 8,6 m. Så jeg kunne komme op dagen efter mellem 9 og 10 da der så var vand nok. Båden var ret ren i bunden men jeg havde fået besøg af nogle østers og de er ret hårde de skaller. En af dem havde blokeret sænkekølen så den kun kunne sænkes ganske lidt, men lige nok til at kunne styre for motor.
{CAPTION}

Her er båden lige kommet op og ser ret pæn ud i forhold til sidste år.

{CAPTION}

Her kan man se et par østers på jordplanet. (Det er min jord når jeg selv laver 230 V). Min tærezink er helt væk, og der er igen tæring på det rustfri ror, det må være alt det jern de har i havnene hernede.

{CAPTION}

Så er båden bundmalet og jeg er dødtræt og går ud og spiser.
{CAPTION}

Først en ration muslinger

{CAPTION}

Og så en fin Tortilla.

{CAPTION}

Og hertil en lokal vin. Jeg tømte faktisk flasken, men kunne ikke spise det hele. Jeg mødte igen Susanne og Per som er afsted i en Dehler 37 med navnet Su-Per. De inviterede mig ned i deres båd og vi havde en hyggelig aften med god rødvin så jeg fik min ration alkohol i dag. Fredag var jeg dog oppe ret tidligt (kl. 8) og efter et bad gik jeg igang med at rense fribordet (siderne på båden). Da jeg var færdig kom jeg straks tilbage i vandet. Susanne og Per kom på besøg da jeg lå ved servicepieren og fik fyldt diesel på. Så vi sejlede over og jeg lagde mig ved siden af deres båd. De skulle dog videre ud af Ria’en for at ligge lidt for anker.
{CAPTION}

Her afsejler Su-Per.

Her ligger SkærSilden så smuk og fin, helt klar til nye eventyr. Resten af dagen gik med at få trukket fald og sat sejl på. Jeg elsker jo at være i båden så jeg havde købt en lækker kalve steak og fine ærter, brød samt en fin Ribera vin. I morgen er der kapsejlads her, det må jeg lige se og så sejler jeg nok tilbage til Muros. Havnen i Muros er lidt billigere og SU-Per har forhandlet en aftale om 15 % rabat til FTLF
8-11/8 2018 Drama i Bilbao.

8-11/8 2018 Drama i Bilbao.

Ja, det blev lidt “dramatisk” i Bilbao, eller rettere El Abra Getxo. Havnen dækker et stort område med mindst 3 lystbådehavne, men også mulighed for at ankre. Der er 4 m vand ved lavvande og derfor 8 ved højvande. Jeg plejer ikke at ankre på så dybt vand, men alt virkede på mig som stille og roligt. Christina tjekkede Windity som kan bruge europæiske vejrdata. Den viste at der kl. 6-8 nok ville komme vind på over 25 m/s (90 km/t), men mon dog det ville gå så galt når ingen andre viste over 6 m/s. Vi lavede lækker fisk og luftede hundene ved 23 tiden. Kl. 1 begyndte det at blæse op og det lynede vi stod op og ret hurtigt var der 25-28 m/s og højvande. I en kraftig vindbyge slap ankeret bunden og vi drev. Jeg fik startet motoren og bremset afdriften og skulle så have ankeret ombord. Christina fik lov til at styre men vi misforstod hinanden så hun kom tæt på ankerlinen så jeg råbte lidt. Herefter styrede hun rigtig fint, og da ankeret kom op viste det sig at vi havde fanget en plasticbøtte, så ankeret kunne ikke bide igen. Der skulle mere gas på motoren end vi plejer at have for overhovedet at styre op mod vinden og alligevel tog det en times tid at sejle en sømil op mod vind og krapsø på 1 m. Vi bandt os til en kajkant til det løjede noget af ved 4 tiden. Gummibåden var kæntret og lå med motoren under vand. Den fik jeg vendt og mærkede straks at der var vand i cylinderen og dermed sikkert også i resten af motoren. Vi sejlede derefter ind i den ene havn og sov lidt. Den så ikke rar ud så vi sejlede over i en anden ved 8 tiden, Real Club Maritime, og fik en fin plads. Jeg gik straks igang med påhængsmotoren og fik den startet op. Herefter 3 gange olieskift så den nu er OK igen tror jeg, selvom den røg lidt da den fik en tur med fuld gas. Det var efterhånden eftermiddag og vi var både lidt rystede og trætte, så vi tog en lille lur. Pasta Carbonara er godt når man er hylet lidt ud af den og gennemgår alle de fejlbedømmelser man laver sådan en nat. Det kunne være endt med en båd oppe på en stenmole, der lå en ubemandet båd deroppe om morgenen. Det var meget dramatisk pludselig at stå i op mod 100 km/t vind og hive et anker op med hånden og derefter mærke at de 20 HK næsten ikke kan skubbe båden frem mod vind og bølger. Samtidig lynede det kraftigt over bjergene.

{CAPTION}
Blomsterhvalp og kone.

Men vi ville jo se noget af Bilbao, så næste dag tog vi Metroen ind til Bilbao (1,80€ pp). Guggenheim museet var kæmpestort så vi valgte kun at se det udefra og så se mere af byen.

{CAPTION}
Hvad skal vi nu vælge ?

Og en gang tapas (pinxtos når de er små). Ude ved havnen, Getxo, er der en masse store villaer som er bygget af meget rige baskere og tegnet af baskiske arkitekter. Disse familier ejede 75 % af jernindustrien, 50 % af stålindustrien, de store banker og elproduktionen i hele Spanien og var en politisk magtfaktor samt ufattelig rige.

Vi har kunnet mærke flere steder her i Baskerlandet at der er en overklasse stadigvæk, men også stadig en stor selvstændighedstrang. De flager med deres eget flag og der hænger bannere og skilte med slagord overalt. Deres sprog er meget anderledes, se blot dette skilt på Baskisk, Spansk samt Fransk og Engelsk.
{CAPTION}

Som I nok har bemærket går det ikke så godt med at få skrevet noget. Det er simpelthen svært at få tid og overskud til at gøre det. Jeg vil dog følge op på dette senere, men de umiddelbare indtryk fra havnene forsvinder når der hele tiden opleves så meget nyt og mange mennesker mødes. Men vi nyder det og falder hver aften om i køjen totalt mættede af oplevelser på alle fronter. Der er flinke og nysgerrige mennesker, kulinariske, musiske, arkitektoniske, kunstneriske samt syns og lugtmæssige indtryk overalt. Kun når vi sejler er der lidt fred og ro ?.

Husk dog at I altid kan se hvor langt vi er kommet samt vores seneste sejlads under menupunktet: Hvor er Skærsilden nu.  https://skaersilden.dk/?page_id=627

16-17/7 2018 La Rochelle.

16-17/7 2018 La Rochelle.

Vi havde en dejlig sejlads til La Rochelle hvor vinden efterhånden øgede til over 10 m/s. Men der var medvind så det gav op til 7 knobs fart. Vi rullede fokken ind og sejlede det sidste stykke for storsejlet som først kom ned da vi var inde i kanalen ind til byen. Her ligger Skærsilden med havnekontoret og toiletterne ovre på den anden side af havnen.
{CAPTION}

Der sejles ind mellem 2 tårne som har bevogtet havn og by.
{CAPTION}

Roman ville gerne finde stedet hvor bussen afgik fra. Det var ved stationen som var en flot gammel en.
{CAPTION}

Roman foreslog så at vi skulle besøge akvariet, og det syntes vi var en mægtig ide.
{CAPTION}

Der var en Atlanterhavs afdeling, men også Middelhavs, koralrevs og regnskovs afdelinger. Meget stort og spændende, men mange besøgende. Om aftenen (17/7) skulle Roman med bussen. Det var trist at skulle sige farvel efter en meget god ferie.
{CAPTION}

15/7 2018 Ile-de-Re. Saint Martin.

15/7 2018 Ile-de-Re. Saint Martin.

Så er der igen en ø (Ile) på programmet. Og fodbold VM. Her har Frankrig lige vundet. Skal love for der var fest i havnen bagefter.

Men det var ikke rigtigt noget for Chico, der var både krudt og nødblus og en masse mennesker sprang i havnen samt en masse hujen og sang. Det var meget festligt, men vi blev enige om at sejle til La Rochelle næste dag, og så vende tilbage hertil når Roman var taget afsted. Iøvrigt var der en fin gennakker sejlads hertil.
{CAPTION}

 

Herunder er der en lille video fra da Frankrig havde vundet fodbold VM:

Video-4

 

 

14/7 2028 Jard-sur-Mer-sur-Mer

14/7 2028 Jard-sur-Mer-sur-Mer

Det er jo Frankrigs nationaldag 14/7 og der var varslet et stort fyrværkeri i O’Lonnes sand (sables) ?. I Jard-sur-Mer var der fine forhold og kun få gæstesejlere.
{CAPTION}

Måske er grunden at der kun kan sejles ind rundt om højvande. Ved broen var der vand nok til lige at flyde.
{CAPTION}

Men selv her var der levende musik, den oplevelse får vi i stort set alle havne.

Video-3

Det blev endnu en smuk dag og aften.
{CAPTION}

{CAPTION}

12-13/7 2018 Sables-d’Olonne.

12-13/7 2018 Sables-d’Olonne.

Sables-d’Olonne er et af de steder jeg gerne ville se. Det er herfra Vendée Globe kapsejladsen singlehanded rundt om jorden starter. Det er en sejlads i et stræk og uden at modtage assistance. Der sejles i de avancerede Imoca både, som f.eks. Hugo Boss. Næste sejlads starter i 2020. Rekorden er i øjeblikket på 74 dage, 3 timer og knap 36 minutter.

 

Østers størrelse 3.

 

Christinas cabliau.

 

Romans desert.

 

 

Vi spiste ude om aftenen, og jeg fik årets første østers. Jeg synes de er bedst når de ikke er for store. Her størrelse 3. Så er der Christinas hovedret og Romans dessert. Det var altsammen ret godt komponeret.
Dagen efter var vi ovre og kigge lidt på Vendée Globe broen. Her var flere spændende både, bl.a. en Østriger som ville sejle op gennem NV passagen og ned langs Amerika. Derefter rundt i de brølende 40’er og tilbage hertil. Singlehanded og beregnet til 2 år og 34.000 sømil.

Lang tur, 34000 sømil.

Og båden ser sådan ud:

 

Båden er godt 18 m lang men vejer kun 9.500 kg. Mastehøjden er 29 m, og den største gennakker er 400 m2, storsejlet 170 m2 men den har også en stormfok på kun 20 m2, så der er til det hele. Selvfølgelig også code 0 og genua.
Men der var flere interessante både. Mastefoden her er lidt speciel:

Mastefod.

De 2 “spilerstager” bruges til at lede vanterne længere ud, det var jeg ikke klar over.

“Spilerstager”.

At fortøje en båd med foils kræver en speciel fender:

Foilsfender.

Det er også her Lagoon har klargøringscenter for de “små” Lagoons op til 40 fod.

Lagoons.

Der er en fin strand også og en god stemning i byen. Her er vores egen aftensmads stemning.

 

11/7 2018 Saint-Gilles-Croix-de-Vie.

11/7 2018 Saint-Gilles-Croix-de-Vie.

Christina og Roman begyndte nu at planlægge lidt længere frem i tiden end vi plejer. Roman skulle hjem fra La Rochelle den 17/7. Så det var tilbage til fastlandet hvor Christina havde fundet en lille havn der var værd at besøge.

Stranden var lidt speciel da vandet gik helt op til promenaden ved højvande. Men så havde man indstøbt nogle sæder og trin som man kunne opholde sig på. Her var rigtigt badevejr.

{CAPTION}
Smart med sæder/trin.

Vi havde jo vores rokkevinge som blev stegt i ovnen. Hertil kartofler og smør fra Noirmoutier. Den var lidt sej, havde måske ikke fået helt nok, men en god smag. Så nu har vi mod på rokkevinge igen. Sådan en stor en skal skæres i skiver har vi så fundet ud af.
{CAPTION}

{CAPTION}
Vi har begge badet.

Det var endnu en interessant havn. På den bro hvor vi lå var ca. 25 % af bådene deciderede kapsejladsbåde og af mange forskellige konstruktører. Her er et par eksempler:

{CAPTION}

{CAPTION}

De er dog også anvendelige til tursejlads vil jeg mene. I alle havnene er der også sejlerskoler med både joller, katamaraner, kølbåde, vandscootere, SUP boards og surfere. Jeg ser rigtig mange børn og unge som er på en form for sommerlejr. Søspejderne sejler i J109 og Poco 36 både, det må give en god ny generation af sejlere i Frankrig. På den anden side er det også bemærkelsesværdigt hvor få af de titusindvis af andre både vi har set der sejler. Havnene er kæmpestore og har ofte kun 5-10 gæstepladser. Jeg tror ferien for mange franskmænd først starter nu.

Reflektioner i Pornichet.

Reflektioner i Pornichet.

Her efter godt 14 dage vil jeg prøve at forklare hvad jeg synes der er godt ved vores rejse. For det første så føles det allerede som en evighed siden vi kørte hjemmefra. Det er rart at leve på båden og nattesøvnen forstyrres kun af bølger, vind og tordenvejr. Det har vi haft de seneste 2 nætter og det kan Chico bestemt ikke lide, så han gisper og er meget urolig. Men bortset fra det er det dejligt at have hundene med. Jeg har ikke skrevet så meget (synes Christina). Det skyldes mest at det tager noget tid og der ikke er store fantastiske oplevelser. Til gengæld er der mange små som det er svært at vælge mellem. Der er flotte huse og bymiljøer, der er haver, blomster og træer, der er fantastiske strande, både med sand og klipper. Fra nu af bliver det vist sand i mange uger. Vi møder også mange mennesker både i havne og andre steder vi færdes. Her kommer ikke mange udenlandske turister. Og vi har kun mødt hjælpsomme og tålmodige franskmænd. I havnene ser jeg på både, det er meget anderledes end i DK. Der er rigtig mange rene kapsejladsbåde, men ikke entype, nærmere nogle konstruktionsklasser måske. Mit franske er ikke eksisterende og de franskmænd jeg hidtil har mødt har ikke kunnet forklare mig hvad og hvordan der sejles mod hinanden. Håber jeg finder ud af det når vi kommer til nogle af de næste store kapsejladsbyer. Så er der rigtig mange af dem jeg kalder kasket både og ribs. De bruges til fiskeri, vandsport og dagsture. I går (søndag) var der sol, 30 grader og ikke ret meget vind. Her var 1/3 af bådene ved den bro vi ligger ude at sejle og kom hjem ved 18-19 tiden da der var blevet lidt skyet måske.

{CAPTION}
Her ses folk i mange af bådene.

Det her skriver jeg i toget på vej op til Auray (Saint Goustan) efter bilen. Vi har fået lokket Roman herned, han kommer onsdag aften til Nantes med bus. Så er der en ny epoke. Hver dag er vi mætte af alle de små oplevelser. Christina får læst lidt, og jeg fejer sand væk og holder båden fuld af vand, strøm og diesel, og så er der lidt indkøb ofte i fællesskab. Resten af tiden går vi ture, bader og kigger på andre mennesker og både. Madmæssigt er vi ikke nær så sultne og spiser nok også lidt sundere. Men det er ikke med vilje, det er kommet helt af sig selv ?.

{CAPTION}
Her er andebryst, salat af appelsin, donutfersken, oliven og løg.

Lidt billeder af strande og byer:
{CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}

{CAPTION}
Fra Sahra Bernards sommerhus på Belle Ile

Men vi er spændte på hvodan det bliver når vi kommer ned i de rigtig varme lande. Vi lå en times tid ude på vandet og drev blot for ikke at komme ind i en varm havn. Det hjælper meget at sætte solsejl op så der er skygge. Men tænk sig, vi regner med at sejle over 3 måneder endnu.

 

Sendt fra min AS400

30/6 2018 Le Croizic.

30/6 2018 Le Croizic.

Vi sejlede klokken 18 for at komme ind i Le Croizic inden der blev modstrøm og medens man kunne. Vi var lidt spændte for vores havnelods skrev at man kunne komme ind i gæstehavnen 2 timer før eller 2 timer efter lavvande. Vi antog at det var en skrivefejl og der mentes højvande. Dette er en mere mondæn by med en lang havnefront med flere havnebassiner, men kun 5 gæstepladser. De var optaget men vi fandt en tom plads hvor vi formodede at båden var på weekend tur. Der var mindst 100 restauranter så vi valgte at spise lidt fisk et sted hvor vi kunne se om der kom flere både ind.

{CAPTION}

Der var mange smukke gader og huse, der var træer og græs og da vi ankom lidt over kl. 19 var der gang i en bigband koncert.

Der var en charmerende sangerinde og vi tænkte på om vi også i år fik en masse musikalske oplevelser.