Month: september 2017

20/9 – 2017 Tilbage i Auray.

20/9 – 2017 Tilbage i Auray.

I dag sejlede vi op igen af fjorden til Auray. Ja hvornår er det en fjord og hvornår bliver det til en flod. Det kan sammenlignes med Elben. Når man kommer ud ved Brunsböttel synes man jo at det må være en fjord. Min opfattelse har været at det måtte have noget med saltholdigheden at gøre, og også størrelsen og hvorvidt der kunne sejles uhindret. Så i vore dage må man ty til Google, men det bringer dog ikke synderlig klarhed over det. Der er nemlig forskellige opfattelser og definitioner i forskellige lande også. Geologisk er en fjord et område der er udgravet af vand (smeltevand), men har land på 3 sider. Men prøv selv. Så lad os sige at fjorden går over i en flod, så vi ligger i en flod med saltholdigt vand. Det skyldes tidevandet som også her er op til 6 m. Det bringer en del saltvand langt op i floden. Men her skal vi så i gang med den store rengøring og nedpakning af båden. Da vi kom, var det på et tidspunkt hvor der var maks. højvande, se billeder her:

Næsten maksimalt højvande.

Her er et billede med lidt lavere vand, men ikke helt lavt:

Kajen her er den samme, blot taget den modsatte vej.

 

Vi fik ryddet op, selvom der ser mere ud somom vi har rodet ret meget. Det var tørt vejr så fokken blev pakket sammen. Bommen kom af, og lagt ned i kahytten, men med sejlet på, så der er godt fyldt.

Efter afrigning

Det er en meget mærkelig fornemmelse at båden nu forlades og skal ligge der i vandet de næste 8 måneder.

Forresten I må hellere få et billede af min model på Catwalken:

Endnu en catwalk.
Klar til afgang mod hotel.

Og her sidder vi så i solen og venter lidt på toget.

 

19/9 – 2017 Port de Crouesty (igen).

19/9 – 2017 Port de Crouesty (igen).

Selvom der var spændende her, trak sejlerbenet igen i os. Vi skulle også have vasket en del og der var et fint vaskeri i Port Le Crouesty, så vi sejlede dertil i dag. Det var en lille tur på under 10 sømil men med dejlig vind. Det er dog ikke høje temperaturer vi er plaget af, her er 15 – 18 grader om dagen, men det er meget behageligt. Man kan jo tage en sweater eller en jakke på, eller måske endda en kasket 😉

  

 

Vi fik vasket og tørret tøj mm. Vi fik begyndt oprydning både i tøj, proviant og båd. I morgen sejler vi til Auray (Saint Augustan).

17-19/9 – 17 Trinite-sur-Mer.

17-19/9 – 17 Trinite-sur-Mer.

Der var jo dejligt sejlvejr, så styrmanden var meget enig med kaptajnen i at vi skulle se lidt mere. Vi havde set Sodebo forsvinde op i en fjord ude i Morbihan bugten. Der var en havn, Trinite-sur-Mer som fik et eller andet til at ringe og Christina syntes der så hyggeligt ud på de billeder vi fandt. Strømmæssigt startede vi lidt tidligt så der var modstrøm ud af golfen. Jeg er ved at vænne mig lidt til at sejle her hvor bunden kommer ret brat, så jeg ledte efter idvande og områder med mindst modstrøm, det var ret sjovt men også ret svært. Turen var ikke så lang, under 15 sømil, så der var tid nok og så passede det med at strømmen var vendt når vi skulle op i bugten / fjorden. På vejen ind så vi igen Sodebo som stoppede og tog sejlene ned. Billedet herunder viser lidt om størrelsen hvis man kan se de små edderkopper ombord. Der er en oppe i masten også 😉

 

Da vi kom ind i havnen lå Spindrift 2 yderst og der var flere trimaraner, og Imoca både. Der var klassiske kapsejlere og en der skulle starte en Vendee Globe singlehanded, men den forkerte vej altså mod vest. Han regner med 11 måneder.

 

Herover ses nogen af de spændende både, samt et par billeder af pakningen af jorden rundt båden. Der kommer  omkring 800 kg ombord, hvor de 350 kg er brændstof til en generator. (jeg tror motoren er pillet ud). Alain som han hedder har sejlet rundt den lette vej på 6 måneder. Jeg tror kun der er 5 ialt der har fuldført en sejlads den forkerte vej. Der er ca. dobbelt så langt og tager 3 gange så lang tid siges der.

Her er et fint fiskemarked, også med østers. Det var første gang vi så nogle af de største østers, som har størrelse 1. Den købte vi nogle af selvom fiskemanden mente at nr. 2 var bedst, så dem tog vi også nogle af. Bagefter vil jeg sige han havde ret. De store var faktisk for store til at sluge i en mundfuld uden at man synes det var for meget på en gang. Se størrelsen i forhold til Christinas hånd, og så var den også tykkere og med mere “saft”. For første gang blev vi mætte i østers 😉

14-17/9 2017 Ile aux Moines.

14-17/9 2017 Ile aux Moines.

Da aftalen var på plads kunne vi så sejle lidt mere rundt her i Golfen og valgte at sejle til en ø som hedder Ile aux Moines til en lille havn hvor gæster ligger ved 2 pontoner et pænt stykke ude i havnen og med alle de små færger sejlende imellem dem og havnen. Der er dog både strøm og vand på broerne. Der kommer mange turister her med små færger og der er ca. 3000 fastboende.

Ile aux Moines.

Endnu en hyggelig ø, (jeg synes jeg gentager mig selv med dette ;-)). Det er blevet ret koldt (under 10 grader om natten) så vi har fyret kørende en del og kan så stadig sidde i cockpitteltet. Det regner også ret meget så her hygges også en del i båden. Vi sejler nok videre i morgen søndag 17. Her er også fine østers.

Lidt billeder:

Det kan tilføjes at man skal passe på når man vil koge pasta i cockpittet og samtidig bevæge sig rundt på badeplatformen. Jeg fik pastagryden til at falde på dørken, men opdagede først dette da der kom en stråle kogende pastavand ud f lænsehullerne og ramte min storetå. Den kom dog hurtigt i koldt vand, men jeg fik alligevel en 2. grads forbrænding på en del af den.

Kogt storetå.

Men her var også gode steder at få østers direkte fra producenten, så det skulle også prøves. Som det ses (billedserien ovenover) kunne vi også få regnbue det ene sted.

12-14/9 2017 Saint-Goustan (Auray)

12-14/9 2017 Saint-Goustan (Auray)

Efter nogle dage i den flotte havn i Port du Crouesty sejlede vi ind i Golfe du Morbihan som er et kæmpe sejlsports- og ferie område med kun en smal åbning ud mod Biscayen og dermed meget kraftige strømme. Der skulle også komme et kraftigt lavtryk med blæsevejr over 15 m/s forbi så vi sejlede op af en smuk flod til Saint-Goustan og Auray som er 2 byer på hver sin side af floden. De er meget smukke og derfor også med mange turister. Her mødte vi nogle meget flinke havnepersoner, som sørgede for at vi fik et rabatkort til alle havne i Morbihan området. Vi besluttede os for at besøge Vannes hvor det var planen at båden skulle overvintre og få lavet en aftale.

Lidt billeder fra Vannes:

 

Vannes er også en meget smuk og levende by, men da vi fik priserne på havneplads var de meget højere end forventet. Det var dog særdeles fine forhold. der var aflåselig port ind til broerne og fine serviceområder. Vi ville gerne lige overveje det, og da vi kom hjem spurgte vi havnen hvor vi lå om det var muligt at ligge der. Det var der og til ca halvdelen af prisen. Det er så også mellem 2 bøjer midt ude i floden og ikke så gode faciliteter, men et meget sikkert sted uden bølger og kraftige vinde. Og vi skal jo ikke selv være der ret meget. 

En anden god ting her er at vi gratis kan låne helt nye elcykler så vi kan komme lidt lettere op ad de stejle bakker og måske også længere omkring. Det TGV tog vi har bestilt fra Vannes stopper også her i Auray så det er også godt.

Billeder fra Saint-Goustan:

9-11/9 – 2017 Port du Crouesty.

9-11/9 – 2017 Port du Crouesty.

Sodebo.

Tværs over bugten hvor vi mødte trimaranen Sodebo som har rekorden jorden rundt og over atlanten, begge sat for nylig. Som der står i Sailing World:

Seven months after setting a new solo record around the world in a record time of 49 days, three hours, and seven minutes, Thomas Coville is now the owner of the Solo North Atlantic Record: crossing the Atlantic in less than five days. Coville’s new record is four days, 11 hours, 10 minutes, and 23 seconds, to be precise.*

Så tænker man: Den sejler fra New York til Lizard Point i england på den tid de fleste bruger på at krydse Biscayen. Biscayen bruger vi så et år på at sejle igennem 😉

Se her (hvis det virker): https://www.facebook.com/Skaersilden/videos/489971491367821/

Blog træt ?

Blog træt ?

Ja, jeg har ikke fået skrevet noget i lang tid, men det er bestemt ikke fordi der ikke sker noget. Der sker måske nærmest for meget, og så synes jeg alligevel at bloggen bliver en lang serie af gentagelser. Nej hvor er her flot, nej hvor spændende, sikken dejlig mad osv. Men er det interessant at læse bagefter ? Og er det interessant for andre. Det er nu 3 uger siden det sidste indlæg i bloggen, men jeg har besluttet at jeg vil lægge billeder op fra de steder vi har besøgt og måske skrive noget tekst til vinter når jeg kigger tilbage. Det her indlæg vil nok stå placeret forkert i forhold til dette, men sådan fungerer det. Jeg vil udgive indlæggene med de datoer hvor de er foregået og ikke nødvendigvis skrevet.

Cykeltur på Ile Belle.
7-8/9 – 2017 Port Haliguen.

7-8/9 – 2017 Port Haliguen.

Vi skal have båden liggende i Vannes i vinter og flyver hjem den 22/9. Resten af tiden vil vi bruge på at holde ferie i Morbihan bugten og Golfe du Morbihan som er en ret lukket bugt med mange øer, ankerpladser og nogle floder man kan sejle op af.