Måned: maj 2018

Så er båden klar til nye eventyr.

Så er båden klar til nye eventyr.

Jeg havde fået lavet en aftale med havnen i Port Cruesty om at komme på land i 48 timer og ordne båden. {CAPTION}

Den er ret begroet. {CAPTION}

Men der var en effektiv højtryksrenser til rådighed, og vandet blev samlet op da der var opsamlingsriste rundt om pladsen. {CAPTION}

Det hjalp en del på udseendet. Dæk og ruf var også blevet renset grundigt med WC rens som jeg havde hørt skulle være effektivt. Det var det også, der blev meget rent og ensfarvet, men en lille smule mat, så der bør nok vokses lidt. {CAPTION}

Dækket havde fået en tur. Skruen derimod så lidt medtaget ud. Der har været noget galvanisk tæring. Selvom FleksOfold siger der ikke skal zinkanode på sætter jeg nu en på alligevel og ser om det hjælper. {CAPTION}

Skruen så ikke godt ud. Men nu er det hele renset og malet, og jeg er tilbage i Saint Goustan. {CAPTION}

{CAPTION}

Så er Skærsilden nydelig igen. Skærsilden er blevet blå i bunden igen efter ønske fra Christina. Hun synes den hvide farve hurtigt blev brun, det ses ikke nær så meget på en mørk farve. I dag var der også kage til kaffen. {CAPTION}

Dårlig reservedel.

Dårlig reservedel.

Sidste år blev en slange til det varme vand utæt. Det er nærmest et PEX rør bare kun 15 mm tykt. Jeg havde et nyt stykke med i efteråret men har først skiftet det nu. Men det er noget skidt, røret ser nu sådan ud og er blevet 25 mm i stedet. {CAPTION}

{CAPTION}

Det er noget skidt, så jeg må finde et rør der kan tåle varmt vand. Trykket er højst 2,5 bar. I går så jeg at spindrift var på land ved et værft lige uden for Vannes og her til morgen kom den sejlende forbi. På det her tidspunkt er der allermest medstrøm ud gennem hullet. Jeg venter til den er aftaget, er endnu ikke så vild med strøm på over 5 knob. {CAPTION}

{CAPTION}

Spindrift er nu klar til sejlads igen.

Første sejlads i år.

Første sejlads i år.

Så kom jeg endelig afsted. Regnvejret holdt op, jeg havde mad og drikke nok og jeg havde lige været i bad. YR Norge havde lovet solskin sidst på dagen så det blev en dejlig tur som også puttede 50 Ah på batterierne.

Jeg havde set en bugt der så god ud at ankre i for alle vindretninger, så der sejlede jeg til. Den lå bag en ø og vinden skulle gå i syd så det passede fint. Øen var helt fyldt med træer og meget smuk. På landsiden var der nogle få smukke stenhuse. Men på vandet lå der flere hundrede både ved bøjer så jeg endte også ved en bøje.

{CAPTION}
En pæn lille ø.
{CAPTION}
Her er fyldt med både overslt.
{CAPTION}
Dagens aftensmad.

Først var der lidt mere rengøring af svømmeveste og borde. Derefter stod den på ovnstegt Dorado gris (grå) og kartofler.

Lige nu sidder jeg med rom med lidt te i og hygger med at skrive dette.

Her er der regnvejr og kun lige 20 grader.

Her er der regnvejr og kun lige 20 grader.

Her i Saint Goustan er der regn og torden, og kun lige lidt over 20 grader. Oliefyret kører både for at holde varmen men også for at tørre båden efter al min rengøring. Der er dog også tid til hygge og frokost med en nonne.

 

 

En nonneøl og Sodebo sandwich.

Jeg har også lavet min første video som I måske kan se her. God musik til arbejdet. Den er i lav opløsning da mobilgrænsen er 100 MB.

DC1D365E-2FA4-4A65-8D73-4BAE7DD6041C

 

 

Så er der lidt arbejde.

Så er der lidt arbejde.

Jeg var spændt på hvordan båden så ud efter så lang tid i det fugtige Bretagne. Der var ikke strøm til affugteren, og jeg havde ikke fået monteret solcelle ventilatoren.

Mit første indtryk
Cockpittet så lidt bedre ud.
Dækket var grønt og sort.

Den så noget grøn og mat ud, men solsejlet havde beskyttet cockpittet og sprayhooden meget. Nede i kahytten var der kommet skimmel på udehynderne og også på hynderne. Godt det ikke var aftenen før jeg var kommet, for der skulle høres rent.

Alle 3 batteribanker var i topform.

Batterierne var helt opladede af solcellen, det er GEL batteriet der har lidt højere spænding. Motoren startede med det samme.
Jeg startede med at støvsuge skimmelsvampene væk, og derefter blev båden vasket udvendig.

Skimmelpude 😉
Efter vask.
Nogenlunde rent nu.

I dag fredag fik jeg støvsuget noget mere og vasket indvendig med Rodalon. Så har jeg sat bommen på og trukket fald og andet tovværk. Ryddet op, vi har for meget med synes jeg. Fik også lavet en aftale om at komme på land på tirsdag i Port Cruesty. Og bestilt plads her i havnen igen. I dag vil jeg finde noget spændende mad at spise. P.S. Jeg har også justeret termometret da det viste for meget, 35 grader.

Så varmt er det ikke, sænket til 21 grader.
Endelig på vej mod Saint Gustan

Endelig på vej mod Saint Gustan

Så går det afsted mod Auray efter 22 timers strejken og andre uheld. Her er et billede af hotelværelset.
Jeg måtte lege bil og gå i drive in banen hos Den Gyldne Måge for at få aftensmad kl 23 i går. Nu går det stærkt fremad:
Men der er ret diset:
Glæder mig til at se båden efter godt 6 måneder hvor havnen i Saint Goustan har passet på den.

Strejke i Frankrig.

Strejke i Frankrig.

Øv, togene er ramt af strejker i Frankrig. Mit tog er aflyst, så nu skal jeg med 3 metroer og prøve at nå et tog syd for Paris. Det går kun til Rennes og toget videre er vist også strejkeramt. Nu må vi se om det bliver på stop eller overnatning på en bænk. Her er meget koldere end i dk så måske jeg skal vælge et hotel.

Sendt fra min IBM PS2/30. 
Delphia laver nu Jeanneaus små både.

Delphia laver nu Jeanneaus små både.

Det er Delphia Yachts, der har bygget denne Jeanneau 319, men med Jeanneau-features, fortæller kunde-servicechef hos Jeanneau, Matthieu Quilen.

https://minbaad.dk/nyhed/archive/2018/09/may/article/lille-men-rummelig-jeanneau-319-sun-odyssey-ser-dagens-lys/

Min første tanke var at den lignede vores Delphia ;-), næste tanke, hvor mange både der egentlig bliver støbt på Delphia værftet. Jeg ved de støber Maxi bådene og Uttern bådene. Måske også X-bådene. Men laver man et godt stykke arbejde og går stille med dørene er det nok en god forretning for alle. Jeg har aldrig været i tvivl om at Delphia skrogene er bygget godt. Apteringen kan altid diskuteres den er nok Ikea kvalitet. Nogle vil gerne have og betale for møbelsnedker kvalitet, og det er da også en fryd at have. Men der er mange plusser og minusser og andre parametre der afgør hvad man vælger.

Jeg kan da godt drømme om store og lækre både, men har bevidst valgt en lille båd. Den er ikke helt så behagelig, det er svært at have gæster med på grund af pladsen og andre komfort ting. Til gengæld er den let at “handle”. Sejlene kan let hives op og ned samt skiftes, gennakker hiver ikke armen af når den skal bjerges. Det er lettere at finde en havneplads (og billigere), den kan holdes og stoppes med lille muskelkraft osv. Så hver gang jeg imponeres af andre både, så ender det med at jeg bliver endnu mere glad for Skærsilden, for den dækker lige præcis mit behov. Mon ikke de fleste sejlere har det sådan med deres både ?  Jeg kan sagtens finde på noget jeg mangler, som f.eks. at den kunne krydse som en 10 meter, eller havde en stor slængesofa. Men man kan ikke få begge dele. Min favorit hvis jeg skulle skifte var nok en fransk Pogo på ca. 36 fod, så det er nok sejladsen jeg vægter over komforten.

Jeg tæller ned til den 23. maj. Glæder mig til at gense båden. En anden sejler har taget et billede af den i lørdags den ligger stadig fint med mågebeskyttelsessolsejlet på.

Skærsilde 8/5-18