Bad Bederkesa på Geeste kanal/floden 16/8 2023

Vi havde bestilt tid til at blive sluset ud af Bremerhaven klokken 11, men kom dog til at vente lidt da en lodsbåd skulle ud før os, og siden blev vi pakket sammen som sild i en tønde med en lille færge, tre sejlbåde og en ribboat. Men ud på Weser kom vi, men vi måtte sejle en smule tilbage for at komme ind på floden Geeste.

I starten kom vi forbi et område med små kolonihaver

Pænt og fredeligt var der

Efter nogen tid nåede vi op til en ret lille sluse, hvor der var en meget lav bro såvel før som lige efter. Vi kom dog fint under, bortset fra at antennen ragede på, så det var godt,  at Erik havde sænket masten de ti cm i Oldenburg. Desværre har vi ingen billeder af de lave broer, vi var alt for optagede af, om vi nu kunne komme under… Inde i slusen så vi en fisk, der lå og gispede i overfladen, ikke noget vi tidligere har været ude for, men det var blot starten. Da vi kom ud af slusen og de næste par timer nærmest pløjede vi os igennem døde fisk, små som store.

Alle de lidt gullige klatter er ikke blade , men døde fisk, et meget sørgeligt syn

Kanalen var som forventet ret lav ofte omkring 1,60 m, så roret sprang tit op, hvilket er ret ubehageligt. Og ikke nok med det, en fæl lugt bredte sig efterhånden over området, måske pga alle de døde fisk, og endelig blev vi nærmest angrebet af flokke af små blinde fluer, der bed os, hvor og når de kunne komme til det. Sært nok stod der alligevel med jævne mellemrum en optimistisk fisker ved bredden med sine fiskestænger.

Visee steder var der utrolig mange hejrer – også helt hvide. De var ikke så vant til mennesker og fløj, når vi nærmede os.

Efter endnu en sluse bredte kanalen sig pludselig ud og nærmest ved et trylleslag blev luften frisk og klar. Efter fire timers langsom sejlads og 17 sømil var vi fremme ved vores mål, en fin bro med fortøjningsmulighed og strøm  beliggende ved siden af en stor sø, Bederkesaer.

Det var som at komme fra ragnarok til paradis. Ned til søen lå et et hyggeligt og meget søgt spisested hvor vi satte os og nød solen, udsigten, den gode stemning samt lidt at drikke og spise.

Bagefter gik Erik og jeg op i byen Bederkesa, som var lille, godt 5000 indbyggere, men med en rar atmosfære. Stedet kan ud over søen og den smukke natur prale med en “burg” delvist fra 1200 tallet, og er et yndet feriemål i Geestland.

I slutningen af 1900 tallet blev borgen blevet købt af amtet og derefter gennemgribende restaureret.

En bemærkelsesværdig ting ved byen var, at vi så usædvanlig mange helt unge mødre. I det ene tilfælde var den mulige barnefader med, og han så ud som en, der lige var blevet konfirmeret. Men måske er det bare os, der er blevet gamle.

Kirken var lukket, men havde et smukt indgangsparti