Måned: august 2022

Arenys de Mar 25-30/8 2022

Arenys de Mar 25/8

Havnen har en aktiv sejlklub, med tradition for regattaer og med mange aktiviteter og gode faciliteter for medlemmerne.

Vejret er ikke helt stabilt

Der er en hyggelig restaurant og tilmed en fin pool, som vi også havde adgang til – hvis vi ellers var til pool. Der er ligeledes sejlskole, og det er sjovt at se ungerne, piger og drenge, når de gør sig klar til dagens udfordringer. Erik er godt nok ikke så glad for drengene, når de har tisset på brættet (og gulvet), har fyldt toilettet med papir m.m. – og ikke trækker ud efter sig. Fy, skamme, skamme fy, det må du ikke, kunne han ha’ lyst til at sige. Efter en rolig formiddag gik vi over til nordstranden, som er større og med dejlig klart vand og uden synlige brandmænd. Her badede selv Erik hele to gange – og nød det tilmed.

Senere gik vi over i fiskerihavnen, hvor fiskerne har en god restaurant, La Llotja, hvor vi fik, ja mest fisk til frokost.

Dog ikke sådan en grimrian

Men en ret sjov linseforret til deling, en blandet fisketallerken også til deling og til slut hver vores lille dessert- så var vi også mætte.

Derefter gik vi op i selve den ældre by, som minder lidt om Barcelona i miniformat med en Rambla i et udtørret flodleje som byens rygrad og livsnerve. Efter sigende en typisk katalansk by og uden det store turisthalløj.

Efter en tiltrængt kop kaffe, var klokken blevet 16, og byens kirke åben for besøgende.

Det var en gammel, mørk sag med en gennemtrængende muggen lugt. Men der var en kæmpe udskåren forgyldt baroktræaltertavle, som kirken vist er ret kendt for.

På hjemvejen fandt vi et bedre supermarked, så vi fik suppleret lidt op med yoghurt, juice og lignende. Og så slæbte vi os ned af Ramblaen og hjem til Chico, som nu har vænnet sig til at være, også alene, på båden igen. Alle vejrudsigterne havde varslet et mindre skybrud med kraftig vind først på aftenen, og det trak også op hertil med mørke skyer, men det blev kun til et par dryp, efter vi havde været ude en tur med den gamle hund.

Arenys de Mar 26/8

Efter at være kommet os lidt mere over bilnedrejsen, tænkte vi , at det måske alligevel var en god idé med en togudflugt ind til Barcelona om et par dage. Måske var der som i visse havne en rabatordning, fire nætter for tre pris eller lignende. Her viste det sig, at hvis vi blev en uge, var 7. dagen gratis. Efter lidt overvejelser kom vi frem til, at det var en god idé at blive her en uge. Her er på alle måder rart, og langt billigere end i mange af de følgende havne. Fra 1/9 kommer vi ind i mellemsæsonen, hvor priserne næsten halveres, hvilket jo betyder noget, når vi taler om en dagspris, der går fra 69€ til 46€  eller fra 51€ til 25€ for vores båd. Så håber vi bare, at vindstyrkerne ikke stiger i samme grad, som priserne falder. Så i dag tog vi det atter stille og roligt. Fandt cyklerne frem, fik en portion sardiner på strandbaren på sydstranden, badede lidt og slappede af i båden med ajourføring af bloggen m.m.

Denne dag nøjedes Erik med at se på vandet

Og med cyklerne var det nu ingen sag at få handlet ind i favorit supermarkedet Mercadona, 1,5 km væk.

Hvilke oplevelser kan man ikke få på en indkøbstur ved aftenstide…

Og dagen efter var det så planen at tage en tur ind til Barcelona, men mere om det senere.

Arenys de Mar 27/8

Da vi gik til køjs, var det begyndt at lyne og buldre lidt i det fjerne, og det tog til de følgende timer, lidt regn kom der også ind i mellem. Ikke det store uvejr, men nok til at Chico enten gik hvileløst rundt eller stod og gispede os ind i hovederne. Så da det blev morgen, var vi ret trætte. Det var meget lummervarmt, og vejrudsigten truede med mere torden dagen i gennem i vores område.

Da vi ikke ville risikere at efterlade Chico alene en hel dag i tordenvejr, endte vi med at udsætte udflugten til Barcelona en dag eller to.

Arenys de Mar 28/8

Solen skinnede nu fra en klar, blå himmel, så vi luftede Chico grundigt, inden vi gik op til togstationen, hvor vi fandt et tog, der på 40 minutter bragte os ind til Barcelona. Første punkt på “to do listen” var Gaudi’s stadig ikke helt afsluttede mesterværk La  Sagrada Familia kirken, som vi, da vi var i Barcelona for 25 år siden, kun opnåede at se ude fra og da omgivet af stilladser og indhyllet i presenninger.

På vejen kom vi forbi byens tyrefægterarena – desværre stadig i brug

Vi fulgte med strømmen op mod kirken, og kunne denne gang, trods en del stilladser, bedre se og beundre kirkens højst specielle ydre, da den pludselig dukkede op rundt om et hjørne.

Det viste sig,  at man kun kunne købe billetter over nettet, og at vi først ville kunne komme ind nogle timer senere. Irriterende. Nå, men lettere modvilligt købte vi to pensionistbilletter til sølle 26 € – stykket. Det viste sig lidt senere, næsten heldigvis, at købet ikke var gået i gennem. Så nu har vi mindst en begrundelse for at besøge Barcelona igen! Næste stop var domkirken og det gotiske kvarter.

Mange interessante detaljer

Så ingen kirkebesøg for os denne dag! Men turen på kryds og tværs gennem Barcelonas søndagsstille smukke gader, næsten alle allé’er, var alligevel det hele værd. Og rundt om hvert et hjørne af domkirken hørtes musik af forskellig slags. De bedste var to ældre, ja faktisk gamle mænd, der sang operapartier med imponerende fyldige og klangfulde stemmer.

Placa Sant Jaume, byens politiske lunge, med både rådhuset og her i baggrunden Palau de la Generalitat, hvor den catalanske regering huserer
Enkelte forretninger som denne smukke vifte/hattebutik så vi også på vor vej

Snart efter var vi kommet ned til det store havneområde, som vi efterhånden kender ret så godt. Vi havnede, godt varme og trætte i fødderne, på den brasilianske restaurant vi besøgte en aften, da vi var her for en måneds tid siden. Her er der lidt anderledes mad på menukortet end på de typisk spanske spisesteder. Bagefter var det høje tid at finde togstationen. Vi gik op gennem den store, dejlige Parc de la Ciutadella, hvor mange især unge  mennesker sad eller lå og slappede af i skyggefulde omgivelser og videre op mod den spektakulære Arc de Triumf, hvor vores station lå.

Af sparehensyn har de skruet ned for airconditionanlægget i toget, så også her var det også meget varmt, En moden spansk senora viftede sig fermt med sin vifte og tilbød mig at låne den. Jeg var desværre næsten lige så dårlig til at håndtere en vifte som til at spise med pinde trods en meget ihærdig instruktion. At Erik til gengæld  viftede sig, som om han ikke havde bestilt andet, var lidt pinligt. Klokken ca. 5 var vi hjemme igen, hvor der ventede os en slem overraskelse. Stakkels Chico havde haft et alvorligt maveonde og havde både skidt og kastet op, næsten hvor end vi vendte øjet hen, ja selv ind i forkahytten. Så forude ventede et større rengøringsarbejde, sengetøjsvask samt flere akutte lufteture. Hans humør fejlede dog ikke noget, og han drak og spiste også sit  reducerede aftensmåltid. Og heldigvis forløb natten roligt, så vi håber det bedste.

Arenys de Mar 29/8

Endnu en rolig “hjemmedag” for en stor del tilbragt i båden, men med små afstikkere. Erik var på en lille cykeltur, mens jeg fik læst “I mørket er alle katte grå”, vores nabo Kathe’s søns debutroman om livet på godt og især mindre godt for en gruppe unge på Tåsinge.

Udsigt fra Eriks cykeltur
Vi kunne godt tænke os en lejlighed i det store smukke hus i baggrunden

Sidst på eftermiddagen var vi en tur ovre på “sydstranden”, hvor Erik sad på stranden som min personlige livredder, mens jeg vovede mig ud i de halvstore bølger. Det er altid fascinerende, at se bølgerne rulle ind og brække i havstokken, ( hvor byens børn uforfærdet tumler sig ved gult flag.)

Om aftenen fik jeg lokket Erik ud af båden til en omgang pizza på et, rost til skyerne, pizzeria i nærheden. Stedet var hyggeligt, næsten som at sidde i en regnskov omgivet af smukt illuminerede tropiske buske og træer til alle sider. Maden var også god, selv om vi syntes, at den lækre sprøde dej mindede mere om “flammkuchen”. Især Eriks med æble, røget skinke og gedeost var lækker. For at øge den tropiske stemning fik vi en lille regnbyge undervejs, men vi sad godt og tørt under et halvtag. Hjemme i båden hyggede vi os med en kop te, inden vi gik til køjs med planen om at tilbringe endnu en dag i Arenys de Mar – men…

22-24/8 2022 Back in Badalona og mod Arenys de Mar

Ved sekstiden om aftenen vendte vi tilbage til Skærsilden i Badalona efter et tre ugers dejligt ophold i Danmark plus to lange, men også spændende ture frem og tilbage med Folke. Link: https://skaersilden.dk/?page_id=13213

Hola til Skærsilden med strandpromenadens luksushotel i baggrunden – illumineret i forskellige farver om aftenen

Alt var vel ombord på Skærsilden – desværre var her (som forventet) næsten ligeså varmt som for en måned siden. Havnen er helt OK – og tilmed billig, så vi havde egentlig tænkt os at blive her nogle dage og tage et par ture ind til Barcelona. Dagen efter vor tilbagekomst kunne vi dog mærke, at vi ikke blot var lidt udmattede efter den lange tur, men også oplevelsesmættede. Bare tanken om at tage den korte tur med toget ind til Barcelona og se på kirker m.m.  i det gotiske kvarter virkede helt uoverkommelig. Så vi tog en slapperdag med sen morgenmad, strandtur og frokost på den gode strandbar fra sidst vi var her. En rigtig god måde at akklimatisere sig på.

Dagen efter tog vi en rask beslutning – det var dejligt sejlvejr, så vi sejler videre, og det gotiske kvarter må vente.

Farvel til Badalona med sit imposante havnekontor – og flinke personale

Det var skønt at lægge Badalona med sit blandede præg af forstad og industrielt område bag sig. Vi havde en dejlig 4-5 timers sejltur i sol og let vind, ikke med, som lovet,  men nærmest mod vinden, så temperaturen var perfekt. Vi havde på Navily bestilt og fået plads i Arenys de Mar, som efter sigende skulle være en god havn, så vi daskede stille og roligt af sted.

Undervejs så vi en del af disse ret smukke, men også lidt foruroligende lagkagelignende gopler

Inde i havnen i Arenys de Mar bagte solen til gengæld ubønhørligt, og vi svedte tran. Med en kraftanstrengelse kom solsejlet op, og med vores nye superventilator på bordet i cockpittet samt noget koldt (med isterninger fra vores ligeledes nyanskaffede isterningemaskine), at drikke, fik vi kropstemperaturen på os selv og Chico lidt ned. Han fik et vådt håndklæde, der havde ligget i køleskabet over sig. Senere luftede vi Chico og kom over til den sydlige af byens strande, hvor Erik fik kaffe et skyggefuldt sted, mens jeg tog mig en tiltrængt dukkert, inden jeg sluttede mig til bordet og fik en iskaffe. Svalt og afslappende for os alle tre. På tilbageturen var vi inde i det nærmeste supermarked, som dog ikke havde meget at tilbyde, så vi nød aftenen i Skærsilden med lidt ristet flutes og køleskabsrester.