Month: juni 2017

Haarlem 29/6 – 17.

Haarlem 29/6 – 17.

I dag blev det kun til 3,1 sømil. I Haarlem skal man betale 10 € for at komme gennem alle broerne, men hvis man overnatter koster det for Skærsilden kun 2,10 € mere. Havnepenge på 16 kr. for en nat er nok det billigste jeg har set. Det var et stort skifte fra det stille naturområde og så efter en sømil at nærme sig en storby.

Her ligger jeg. (ved fingeren)

Efter frokost var det blevet tørvejr igen, og jeg gik mig en lang tur i byen. Jeg kan efterhånden rigtig godt lide Hollænderne og Deres byer. Det slog mig at en af grundene er at de beholder træerne i byerne og en anden grund er at de er lidt nostalgiske. De beholder ting hvis de er gode nok, det gælder biler, cykler, både og huse. Og plads til bådene skal der være, i dag åbnede de fleste af broerne kun for mig så snart de så mig, selv en jernbanebro havde lige et hul i køreplanen.


Billeder fra Haarlem.

Jeg var i Albert Hein og købe lidt ind, bl.a. kirsebær som må være på toppen hjemme i Havblik. 1 kg for 30 kr. Her er det første halve kilo jeg spiste. Der manglede også Tonicvand til GT tiden.


Jeg har nu lagt planer for de næste par dage. I morgen lægger jeg mig i en lille sø nord for Leiden, Kagerplassen, lørdag sejler jeg til Leiden, og søndag henter jeg Christina i Amsterdam. Det bliver godt.

De er også gode til at få husene til at passe sammen, jeg var lidt betaget af dette byggeri hvor “træmasterne2 giver indtryk af at det er master med råsejl på. Og ved siden af et gammelt hus.

Råsejls huse.

 

Nye huse.

Herunder er udsigten fra pladsen i kanalen:

Mooie Nel.

Mooie Nel.

Jeg fandt en WordPress app som jeg prøver at skrive et indlæg på. Jeg har sådan et lile bluetooth tastatur med som jeg engang købte fordi jeg syntes det var så lækkert.


Detvirker fint men er faktisk ikke lettere at bruge end telefontastaturet. Jeg har også andet gejl med som jeg skal have afprøvet.

Sejlturen i dag gik ud mod Nordsøen af den store kedelige kanal. Men så går ruten mod Haarlem gennem en motorvejsbro som kun åbner 3 gange i døgnet. Enten er jeg heldig eller også bare dygtig da det lige passede med åbningen 14:15. Næste åbning er kl. 19:45. Jeg kunne lige stoppe og lave frokost før den åbnede. Bagefter var der en sluse og så så jeg en lille sø inde til højre. Her ville jeg smide anker og nyde freden oven på hektiske Amsterdam. Jeg fik i øvrigt vasket, men efter 2 gange tumbling var det stadig ikke tørt. Kahytten ser sådan ud og oliefyret er tændt. Luftfugtigheden er faldet 15 % så det må snart være tørt..

Søen hedder Mooie Nel og ligger lidt nord for Haarlem. 

Amsterdam tirsdag 27/6 – 17.

Amsterdam tirsdag 27/6 – 17.

I dag hev jeg cyklen frem igen og ville rundt langs den  yderste kanal. Mit bagdæk er slidt ned til lærredet så jeg ville også prøve at finde et nyt. Ikke så langt fra hovedbanegården kom jeg forbi dette hus navnet (Bimhuis) siger jo klart nok hvad det er for et hus.

Musikhuset.

Jeg var inde i 3 – 4 cykelforretninger men ingen havde 16 tommer dæk (og dem i bilforretningen var alt for brede). Så jeg krydsede noget rundt i gaderne og pludselig så jeg nogle elefanter. Det var selvfølgelig Zoo jeg kom forbi. Der lå nogle husbåde som så havde udsigt til elefanter, aber mm.

Zoo

Her er en af de bevarede møller, som pumpede vandet ud af Amsterdam.

Mølle.

Så var jeg hjemme til lidt sen frokost, og bestemte mig for at gå endnu en tur i centrum. Der er utallige gader og ligeså forretninger. Jeg kom forbi en kagebutik som jeg simpelthen ikke kunne modstå. Her fik jeg en ret god chokolade / nutella kage med jordbær. Den var ret mættende og jeg havde besluttet at spise ude. Men det krævede lige et par timers gåtur mere før jeg følte jeg kunne klemme en lille 200 grams Black Angus burger ned. Den var nu også god så det var ikke så svært alligevel. Så var det hjem til båden og en kop kaffe. I morgen vil jeg vaske storvask og sejle videre.

Kagen.

I øvrigt så jeg også en anderledes skobutik, eller de har i hvert fald nogle lidt anderledes sko:

og i en butik lå der en kat i en kurv med souvenirs:

 

Amsterdam 26/6 – 17

Amsterdam 26/6 – 17

Det var en kort tur ind til Amsterdam, 6,5 sømil. Lidt før den første bro, tog jeg sejlene ned, da det ikke er OK at krydse rundt blandt alle de store flodpramme. Og så var det yderligere 15 cm ned i Oranje slusen. Mon ikke jeg i alt er næsten 1,5 m under niveauet ude i Nordsøen. Det kan vel slås op, det laveste sted findes ved Rotterdam som er 6,5 m under havets overflade. Digebygningen startede som forsvarsværker, så man i tilfælde af angreb, kunne oversvømme store landarealer, sådan at man ikke kunne gå der, men heller ikke sejle. Til dem der ikke ved det, var det vand, alle de Hollandske vindmøller pumpede ud. I dag er det el og diesel der bruges.

Nå, men jeg valgte at lægge mig i Sixhaven, det er en pæn havn til godt 100 kr. i døgnet. Lige ved siden af er der færger der sejler over til hovedbanegården og centrum, så det er ret let. Havnen er hegnet ind så uvedkommende har ikke adgang, det er også godt når man er væk fra båden hele dagen. Der er også et stort supermarked 500 m. væk. Der er allerede mange turister i Amsterdam, men sejlferie sæsonen er ikke rigtig startet endnu, så her var let at få en plads.

Her er lidt stemningsbilleder fra min første gåtur i byen:

Jeg fandt også ud af hvor de skrig og hvin vi også hørte sidste år kom fra. På toppen af denne bygning tæt på havnen er der to gynger hvor man kan få en tur ud over siden.

Herunder ses hvordan Amsterdam ser ud fra luften med 5 halvcirkelformede kanaler. De 3 inderste, Singel, Herrengracht og Kaisergracht, omkranser det gamle Amsterdam.

Amsterdam fra luften.
Hoeckelingsdam 25/6 – 17

Hoeckelingsdam 25/6 – 17

Jeg sejlede fra Lelystad ca. 13:30, da der ikke var så langt til Amsterdam som var næste mål. Vinden var, mod planen, gået mere sydover, så det ville blive kryds (sejlads mod vinden for de uindviede). Det er ikke skærsildens stærke side, da hun er både høj og bred, og dermed giver meget luft og bølgemodstand. Det ses tydeligt på sporene herunder, hvor vind og bølger dalede og farten steg mod slutningen af sejladsen.

Kryds mod Amsterdam.

Jeg tænkte først at i dag bliver der ikke meget at skrive om, men da jeg så tænkte på hvordan jeg havde haft det, var det en af de bedste dage på turen. Roberta (selvstyreren) er ikke ret god når der krydses. Hun kan ikke læse bølger og vindspring præcist og hurtigt nok. Når jeg styrer sejles der 1 – 1,5 knob hurtigere, og det betyder rigtig meget for den sejlede kurs. Jeg havde lavet en kande te, lagt et æble frem og havde varmt og vandtæt tøj på så jeg satte mig godt til rette på sidedækket. Og det er en fryd at sidde og koncentrere sig om at sejle kryds bedst muligt. Jeg går ind i en helt meditativ tilstand og kan bare sejle og sejle. Der er som tidligere nævnt ret krappe bølger på disse lavvandede indhave, men derfor særlig vigtigt at styre efter. Jeg måtte også rebe ind og ud flere gange da vinden skiftede mellem 7 og 13 m/s. dog dalende til sidst. Jeg ved ikke om alle kan få det sådan af at sejle, for mig sker det samme når jeg går langt. Så mon ikke alle kender det enten fra løb, cykling eller noget andet hvor man koncentrerer sig om lige det man er i færd med lige nu. Det slår mig lige at det vel egentlig også gælder for computerspil og måske derfor man kan blive optaget af det.

Nå, men da jeg nærmede mig Amsterdam, havde jeg mest lyst til at ligge for anker og havde på søkortet set at der var nogle vige man måske kunne ligge i. Der var dog meget bevoksning i vandet, med 2-3 m høje planter der gik helt op til overfladen. Der var kun en meget lille indsejling og ukendte dybder indenfor, så motoren blev startet. Skruen blev dog hurtigt fyldt med søplanter så den trak ikke ret godt. Loddet viste lige en overgang 1,6 m, men ellers var der over 2 m i et meget stort område. Lige præcis i bevoksning, (det må være som et krat på bunden), er mit rygvenlige 2,8 kg anker ikke så godt. Der skulle derfor 3 forsøg til før jeg fik det til at bide nok til at jeg stolede på det. Vinden ville også falde i løbet af natten.

Ankringsforsøg.

Det var et herligt sted, med masser af fugleliv og mod sydøst kan man se Amsterdams ”skyline” her er lidt billeder fra stedet. Her til morgen var der sol og svag vind og gæs, måger og andre fugle der larmer.

Man slipper både for havnepenge men også for at være en belastning for det Hollandske samfund. Jeg føler det lidt diskriminerende at jeg skal betale toeristenbelasting. Men det er vel det samme som den tyske ”kur skat” 😉

Toeristenbelasting.
Lelystad 24/6 -17.

Lelystad 24/6 -17.

Jeg forlod Medemblik ved 10 tiden og sejlede mod Enkhuizen, hvor man bliver sluset ind i Markermeer. Det var her den første dæmning blev bygget og man pumpede vandet lavere så man fik nyt land i 1950’erne. Senere kom der endnu en længere ude, så Ijsselmeer også blev inddæmmet. Der var pæn vind og meget krappe bølger, men jeg besluttede at sejle videre til en helt ny by, Lelystad, som påbegyndtes sidst i 50’erne. Den ligger på noget af det nye land, der fremkom da man pumpede vandet ud. Hvad der kom først af det følgende ved jeg ikke helt, men byen er på mange måder ret fantastisk.

Lidt billeder fra turen over.

Mange gamle skibe på vej.

 

Jeg var fremme ca. 14:45 efter en hurtig sejlads.

Da det nye land dukkede op fandt man nogle skibsvrag og er stadig i gang med at konservere dem. Et af dem gik man i gang med at kopiere. Hertil brugte man en form for ung i arbejde og samfundstjeneste. Det blev vellykket og endte med et museum. Museer er der flere af. Der er på havnen flere imposante bygninger, et er dem er et kæmpe outlet med flere hundrede mærkevare butikker. Det er bygget i gammel stil som flere af bygningerne også ellers er. Jeg ved ikke om det er fordi arkitekter i dag ikke tør eller kan lave noget som man i eftertiden vil imponeres over. Der er flere havne med plads til op mod 4000 både. Og oppe bagved ligger der tusindvis af boliger og endnu et kæmpe indkøbscenter. De har i øvrigt en kvindelig borgmester.

Jeg synes det er spændende at se sådan et nyt stykke land blive til noget man tror altid har været der. Herunder kommer blot en stak billeder uden nærmere forklaring.

Medemblik havn 23/6 – 17.

Medemblik havn 23/6 – 17.

Dagen efter sejlede jeg ind i den gamle havn. Udenfor ligger der også et stort sejlsportscenter hvor der afholdes mange kapsejladser og mesterskaber.

(billeder herover). A-cats skal have stævne i weekenden, det så også ud som at der var en distancesejlads i gang, men måske er det bare hollændere der skal på weekendtur.

Medemblik set fra båden.

Selve byen ligner meget de andre vi har set. Pæne strøg med træer og en havn der er let tilgængelig og liv på kajen.

Skaersilden er (et af billederne) en af de mindste både der sejler rundt. Der er også en borg hvor der her i weekenden skulle være middelalder festival. Den flotte og velholdte gamle båd var til salg, den kunne være fin som husbåd. Men tror den er for mørk indeni til at det i længden er rart.

Ud for Medemblik

Ud for Medemblik

Jeg forlod Texel klokken 14:15. Det havde blæst godt og jeg havde været rundt i byen. Der var varmt 23 grader. Jeg satte reb 2 i storsejlet og ville så trække så meget forsejl ud som jeg havde behov for. Desuden havde jeg beregnet at der ville være medstrøm / tværstrøm. Det gik vældig fint, men jeg blev lidt betænkelig da der kom en Hollandsk søredningsbåd og en mand med styrthjælm råbte til mig at der var en kraftig ”Thunderstorm” på vej med kraftig vind og regn. God service vil jeg sige, men jeg besluttede at fortsætte, da jeg ikke er specielt bange i tordenvejr. Jeg valgte dog at gå ud på lidt dybere vand end planlagt, så jeg havde noget at falde af på og strømmen var lidt tværgående ind mod det lave. Jeg har ikke billeder fra sejladsen, men jeg er stolt over hvordan Skærsilden opførte sig. Der var hele tiden fuld balance på roret og selvstyreren havde ingen problemer så jeg kunne sidde og gasse mig under sprayhooden da det regnede mest. Jeg havde besluttet at lægge mig for anker ud for Medemblik, da der ville være læ for vinden og der er ret lavt overalt i Ijsselmeer. Jeg fandt dog en lille naturhavn hvor jeg kunne smide ankeret. Her lå i forvejen en engelsk båd for anker.

De jeg havde smidt ankeret kiggede jeg hvad maks. Vind havde været, det var 19,6 m/s. Så meget vind har vi aldrig sejlet i før, jeg tjekkede også maks. fart gennem vandet som var 8,1 knob. Det er ny rekord, maks. gps fart var over 9 knob (jeg syntes endda jeg så den rundede 10). Det er også første gang jeg har set vandet skovle op af stævnen og hen over dækket (næsten som på imoca bådene). Men det fortsatte med at blæse hele aften og nat, men der er blød bund så mit 3 kg  Fortress aluanker holder fantastisk med den nye tunge kæde og 15 m snor ude. Jeg prøvede at bakke for fuld kraft uden at det rykkede sig, både som test men også for at sove roligt. Jeg er nu spændt på om jeg kan få det op, eller om det er gravet helt ned.

Der er slet ingen billeder fra i dag.

Tilbage på Texel. 21/6 – 17

Tilbage på Texel. 21/6 – 17

Jeg sejlede nord om Vlieland og langs kysten. Der var vind fra sydøst og jeg skulle ca. vest sydvest. Dvs. at der var fralandsvind så jeg turde sejle tæt på revlerne.

Vlieland fra søsiden.

Der var store dønninger fra nordvest der rullede ind  på stranden, så man kunne hele tiden høre brændingen, det ville ikke have været rart om natten. Her er et billede hvor dønningerne bryder på yderste revle.

Dønninger bryder på revle.

Efterhånden kom jeg til Texel som jeg også sejlede nord om. Her er et billede fra søsiden.

Nordvestsiden af Texel.

Jeg havde endnu ikke besluttet om jeg ville sejle til Den Helder eller til Texel. På vejen var der en del gule afmærkninger hvor der på søkortet stod ”bunker”. De øer der ikke er blevet sikret har flytter sig ca. 10 km. på 100 år, så det kan godt passe at nogle bunkere tyskerne har bygget på land nu ligger ude i havet.

Heruder ligger en bunker.

Da jeg sejlede syd om Texel så jeg en del store sejlskibe, fulriggere med 3 og 4 master. Jeg fandt ud af at det var Texel Pre Race, vejret så også ud til at blive godt, så jeg besluttede mig for at sejle til Texel selvom jeg så skulle halvvejs tilbage langs den anden side af øen. Skibene skal deltage i ”Sail Den Helder” fra den 22/6.

Jeg var rundt at kigge lidt på de store skibe, de kom fra hele verden. De største lå spredt på reden ud for Texel, bl.a. Statsraad Lehmkuhl fra Norge. Men jeg så både fra Tjekkiet (La Grace: http://lagrace.eu/ ) og det Bulgarske ”Royal Helene” som kort før jeg ankom havde vædret en af ”konkurrenterne” nemlig det spanske ”Nao Victoria”. Se et klip her: https://www.youtube.com/watch?v=JjAFx4q85SA 

Senere var der musik med 2 live orkestre. Da jeg kom hjem begyndte den anden gamle mand i båden ved siden af at spille på guitar. Jeg kunne genkende bl. a Eric Clapton og selvom man godt kunne høre at han øvede sig var det nu vældig hyggeligt.

Gamle gutter der rockede.

I øvrigt var jeg også denne havn rundt uden at finde en eneste skandinav. Der var en Belgier, en del tyskere og resten hollændere.

Vlieland 20/6 – 17

Vlieland 20/6 – 17

Jeg besluttede mig til at blive på Vlieland og kigge lidt på den, men først spiste jeg aftensmad købt hos Albert Hein i Harlingen.

Albert Hein indkøb.

Det siges at byen stort set ikke har forandret sig i 90 år, det kan man godt forestille sig når man ser hovedgaden (bortset fra reklameskiltene).

Hovedgaden på Vlieland.

Efter en lille rundtur i byen ville jeg se noget mere af øen og startede østpå hvor der var mange strandgæster da jeg sejlede forbi, i dag var den mere øde.

Panorama af øststranden.

På vejen kom jeg forbi nogle islandske heste.

Islandske heste.

Og her mere strand.

Østerstrand.
Høje klitter i kilometervis.

Der havde kørt et køretøj med et lidt specielt dæksmønster, så det står skrevet i sandet kilometer efter kilometer. Jeg kunne ikke rigtig forstå det, men tror det var religiøst.

Skriften i sandet.

Jeg kravlede op på toppen af en klit (det var lidt hårdt). Det er mine fodspor op og ned så kan I tælle hvor langt der var.

Fodspor til toppen og ned igen.

Herfra kunne campingpladsen jeg var cyklet forbi godt ses. Hollenderne bruger stadig gammeldags gule spejdertelte, eller også var det en spejderlejr 😉

Telte i massevis.

Så var jeg nede i båden til lidt frokost, og tog hul på leverpølsen som Bodil (og Steen) havde givet mig ved afsejlingen.

Leverpølse med agurker.

Derefter havde jeg energi til en tur vestpå, og kørte på fine cykelstier midt på øen.

Cykelsti.

Her var buske og træer og en lille sø. Det har vi også set på flere af de andre øer. Det er meget forskelligt fra hede- og klitlandskabet.

Lille så med mange frøer.
Søen fra den ene ende.

Jeg kom også til det højeste punkt på øen hvor fyrtårnet også stod. Det var dog lukket, men man kunne se langt alligevel.

Højeste punkt.
Og den anden vej.

Efter alle de strabadser måtte jeg have noget at styrke mig på.

Avanceret vandflaske.