Måned: juli 2018

27.07-28.07 2018 Fra Royan til Capbreton via Hossegor – hundene og Christina i bil

27.07-28.07 2018 Fra Royan til Capbreton via Hossegor – hundene og Christina i bil

Allerede hjemme i Danmark havde jeg gjort mig mine tanker om, hvordan vi skulle klare den ret så lange strækning ( ca. 130 sømil) mellem Royan og enten Archachon og eller Capbreton, når vi havde to hunde med som ikke er vant til at undvære sine mindst tre daglige lufteture på land – og så mig. En lang lige sandstrækning uden andre muligheder for at gå i havn og så endda kun hvis vind, strøm, vandstand og militærets missilaffyringer i området tillod det. Jeg tror, at Erik havde forestillet sig små vige, hvor en Delphia med sænkekøl snildt kunne snige sig ind, men det viste sig at være ønsketænkning. Løsningen blev, at jeg kørte i bil med hundene, og Erik tog turen til Capbreton som singlesejler. Vejrudsigten fredag 27.08 virkede OK og militæret holdt week-end. De fleste hoteller hvor man måtte medbringe hunde var bookede, men til slut fandt vi dog et feriecenter i Hossegor ved en saltvandssø nær ved Capbreton, hvor man i al fald godt måtte ha’ 1 hund med… Så fredag morgen kl. 10 drog jeg og hundene afsted. Hundene, som elsker at køre bil, mere fornøjede end jeg, der sjældent kører andre steder end mellem Vornæs skov og Svendborg og endnu sjældnere steder, jeg ikke kender. Nå, men en GPS er jo en god opfindelse, og den første del af turen til Bordeaux var da også en ren nydelse med småt trafikerede landeveje gennem det smukkeste landskab, hvor solsikkemarker, vinmarker og hyggelige landsbyer afløste hinanden.

Et varsel om kommende sneglefart.

Jeg havde naivt troet, at det meste af resten af turen, som var på motorvej ville gå tjept, men der tog jeg grumme fejl. Mindst tre timer i konstant kø i alle tre vognbaner med 10 km i timen max. Hundene blev luftet i 40 graders varme på en mega rasteplads, hvor tanken også blev fyldt op. Jeg stolede ikke helt på Eriks brændstofsberegning – han ynder at køre på de sidste dråber måske for at få lidt ekstra spænding i tilværelsen. Selv turde jeg ikke en gang gå på toilettet, fordi det blev steghedt i bilen på ingen tid – og derfor turde jeg knapt drikke noget – og derfor fik jeg dunderhovedpine. Endelig tog dette mareridt dog slut, og vupti var jeg ude på den mest lige, lange og øde landevej med lutter fyrretræer af forskellige arter vekslende med de største aspargesmarker, jeg nogen sinde har set. Dejligt.

Kl. 17, tre timer senere end forventet, fik jeg lirket bilen ind på en minimal parkeringsplads og fik tjekket ind. Mit overnatningssted var som en et værelses lejlighed i et betonbyggeri fra 80’erne men helt OK og tilmed med en lille altan. Min indgang lå heldigvis lige, hvor jeg havde parkeret, så jeg kunne diskret komme ind og ud med mine 2 hunde. Det var som at være i et reservat, udelukkende ferieboligblokke med småbørnsfamilier på all-inclusive. Der var ikke en butik, restaurant endsige en cafe, så langt øjet og benene rakte, så jeg var glad for, at jeg havde medbragt lidt nødration udover hundemaden.

Ikke et nature morte billede, men min aftensmad 😉

Jeg havde heldigvis insisteret på at bestille morgenmad – selv om Erik mente, at den var alt for dyr, (hvilket den også var), og det var da vist ikke nødvendigt… Det var nu ellers meget sjovt at være sådan et sted alene som en ældre dame med to store hunde. Vi fik gået nogen gode ture i det nydelige område langs saltvandssøen med udsigt til klitterne, der adskilte os fra Atlanterhavet.

Og morgenmaden, der blev indtaget i den kæmpestore fælles spisestue med pindestole og linoleumsgulv, viste sig at være pengene værd, for man kunne helt legalt bare gafle til sig og putte i pose og sæk til en frokost, hvilket Erik også fik glæde af senere på dagen, da han sulten kom i havn efter sin lange sejlads. Og efter morgenmaden og veloverstået inspektion af “værelset”, uden efterladte spor af hundene, drog vi videre mod Capbreton for at møde Erik.

23/7 2018 Marennes og anker.

23/7 2018 Marennes og anker.

Der var for langt til Royan på en gang så Christina havde igen fundet et lille umuligt sted at anløbe. Det kunne kun lade sig gøre i alt 2 timer omkring højvande. Vi skulle derfor ud før lavvande for at kunne nå sikkert frem i åbningstiden (13:17 til 15:17). Det var så allerede ved solopgang.

{CAPTION}
Tyder på en god dag.
{CAPTION}
Fort Boyard.

Men vi havde god tid så ville også besøge Fort Boyard som ligger her midt ude i vandet.

Som det kan ses var der ikke meget vind, så der var en del motorsejlads. Jeg kom til at vælge en forkert indsejling til kanalen op til Marennes, men der var ret flot det var dog godt at SkærSilden vender på en 5 øre de den var spærret af efter 100 m. Det er rent klondyke østersland med fiskeskure og pæle hele vejen i den 2 sømil lange kanal.
{CAPTION}

{CAPTION}
Marennes kirketårn ses vidt omkring i dette sumpområde.

Her var varmt så vi skyndte os at se byen, kirken og lidt af området og besluttede så at sejle ud igen da vi ellers ville være spærret inde indtil næste dag kl. 14:15.

{CAPTION}

Her er lidt af Christinas billeder fra kanalen:

Kanalen op til Marennes.

Vi talte om at fortsætte helt til Royan men der ville vi først være efter 21. Der var nogle tilsyneladende fine ankerpladser ved sydspidsen af Ile d’Oléron. Der var rent Bounty land men meget stejlt så vi valgte et betale for en bøje ved denne forening.

Her er lukket nu.
På 10m vand.

Allerede derude er der 10 m dybt og en kraftig strøm, så vi valgte bøje frem for anker. Den kostede dog 15 €, som vi betalte i en lille bådeklub med klubhus og terrasse.

Planen havde været en lille Bountybugt lige ved siden af, men her var næsten lige så pænt.

Bountybugt.
God beliggenhed.

 

20-22/7 2018 Ile d’Oleron, Saint Denis.

20-22/7 2018 Ile d’Oleron, Saint Denis.

{CAPTION}
Capitaineriet.

Næste ø blev så Ile d’Oleron. Endnu engang en helt anderledes ø med sin helt egen stemning. Havnen var meget smuk med masser af blomsterbede og grønne områder samt en grillplads.

De gik ind for affaldssortering og der var beholdere til 2 slags kompost, østers og muslinge skaller, foruden emballage, glas, papir og pap.

{CAPTION}
Bladdele, komposterbart og den grå kasse til østers- og muslingeskaller.

Her var fine strande på begge sider og badehuse.

{CAPTION}
Også en smuk forgrund 😉

Også her var der en kæmpe sejlerskole med masser af cats og joller samt mindst 30 børn.

{CAPTION}
En del af udstyret ses her.

Vi kunne dog kun komme ind og ud fra et par timer efter til et par timer før lavvande da der var en naturlig “sil”.

{CAPTION}
Lavvande.
{CAPTION}
En der må vente på næste højvande.

Ham her nåede ikke ind.

19/7 2018 Ile-de-Ré St. Martin.

19/7 2018 Ile-de-Ré St. Martin.

Vi havde skrevet lidt beskeder med Irene og Steen i Ocean. De var blevet frarådet st gå ind i Canal du Midi da vandstanden var lav. Så de er vendt om og sejler nordpå igen, fortsætter måske næste år til Paris. Vi aftalte at mødes på Ile-de-Ré. Det blev en hyggelig eftermiddag med kaffe og Steens hjemmebagte drømmekage. Men vejret havde skiftet til en kold vestenvind. Vi fik set lidt mere af byen som er omkranset af et meget stort klassisk fæstningsanlæg.

{CAPTION}
Stjerneformet fæstningsværk.

På en stor plads var der gang i en del boules spil.

{CAPTION}

Tempel som nu fungerer som kirke.
18/7 2018 Minimes, La Rochelle.

18/7 2018 Minimes, La Rochelle.

Der var stadig ret varmt og ingen strand, så vi ville sejle ud til Marinaen, Minimes. Først skulle vi dog se lidt mere.

{CAPTION}

Her beklædes bindingsværket med skifer, det holder nok længe så. Og en frokost skulle der også til.

{CAPTION}

{CAPTION}

Pandekager (galettes) og cider mætter mere end man forestiller sig. Men vi fik en god plads og ryddet lidt op. En vask blev det også til. Her var Tivoli og åbenbart et udflugtssted samt feriested.

{CAPTION}

Flotte farver mener Christina.

16-17/7 2018 La Rochelle.

16-17/7 2018 La Rochelle.

Vi havde en dejlig sejlads til La Rochelle hvor vinden efterhånden øgede til over 10 m/s. Men der var medvind så det gav op til 7 knobs fart. Vi rullede fokken ind og sejlede det sidste stykke for storsejlet som først kom ned da vi var inde i kanalen ind til byen. Her ligger Skærsilden med havnekontoret og toiletterne ovre på den anden side af havnen.
{CAPTION}

Der sejles ind mellem 2 tårne som har bevogtet havn og by.
{CAPTION}

Roman ville gerne finde stedet hvor bussen afgik fra. Det var ved stationen som var en flot gammel en.
{CAPTION}

Roman foreslog så at vi skulle besøge akvariet, og det syntes vi var en mægtig ide.
{CAPTION}

Der var en Atlanterhavs afdeling, men også Middelhavs, koralrevs og regnskovs afdelinger. Meget stort og spændende, men mange besøgende. Om aftenen (17/7) skulle Roman med bussen. Det var trist at skulle sige farvel efter en meget god ferie.
{CAPTION}

15/7 2018 Ile-de-Re. Saint Martin.

15/7 2018 Ile-de-Re. Saint Martin.

Så er der igen en ø (Ile) på programmet. Og fodbold VM. Her har Frankrig lige vundet. Skal love for der var fest i havnen bagefter.

Men det var ikke rigtigt noget for Chico, der var både krudt og nødblus og en masse mennesker sprang i havnen samt en masse hujen og sang. Det var meget festligt, men vi blev enige om at sejle til La Rochelle næste dag, og så vende tilbage hertil når Roman var taget afsted. Iøvrigt var der en fin gennakker sejlads hertil.
{CAPTION}

 

Herunder er der en lille video fra da Frankrig havde vundet fodbold VM:

Video-4

 

 

14/7 2028 Jard-sur-Mer.

14/7 2028 Jard-sur-Mer.

Det er jo Frankrigs nationaldag 14/7 og der var varslet et stort fyrværkeri i O’Lonnes sand (sables) ?. I Jard-sur-Mer var der fine forhold og kun få gæstesejlere.
{CAPTION}

Måske er grunden at der kun kan sejles ind rundt om højvande. Ved broen var der vand nok til lige at flyde.
{CAPTION}

Men selv her var der levende musik, den oplevelse får vi i stort set alle havne.

Video-3

Det blev endnu en smuk dag og aften.
{CAPTION}

{CAPTION}

12-13/7 2018 Sables-d’Olonne.

12-13/7 2018 Sables-d’Olonne.

Sables-d’Olonne er et af de steder jeg gerne ville se. Det er herfra Vendée Globe kapsejladsen singlehanded rundt om jorden starter. Det er en sejlads i et stræk og uden at modtage assistance. Der sejles i de avancerede Imoca både, som f.eks. Hugo Boss. Næste sejlads starter i 2020. Rekorden er i øjeblikket på 74 dage, 3 timer og knap 36 minutter.

 

Østers størrelse 3.

 

Christinas cabliau.

 

Romans desert.

 

 

Vi spiste ude om aftenen, og jeg fik årets første østers. Jeg synes de er bedst når de ikke er for store. Her størrelse 3. Så er der Christinas hovedret og Romans dessert. Det var altsammen ret godt komponeret.
Dagen efter var vi ovre og kigge lidt på Vendée Globe broen. Her var flere spændende både, bl.a. en Østriger som ville sejle op gennem NV passagen og ned langs Amerika. Derefter rundt i de brølende 40’er og tilbage hertil. Singlehanded og beregnet til 2 år og 34.000 sømil.

Lang tur, 34000 sømil.

Og båden ser sådan ud:

 

Båden er godt 18 m lang men vejer kun 9.500 kg. Mastehøjden er 29 m, og den største gennakker er 400 m2, storsejlet 170 m2 men den har også en stormfok på kun 20 m2, så der er til det hele. Selvfølgelig også code 0 og genua.
Men der var flere interessante både. Mastefoden her er lidt speciel:

Mastefod.

De 2 “spilerstager” bruges til at lede vanterne længere ud, det var jeg ikke klar over.

“Spilerstager”.

At fortøje en båd med foils kræver en speciel fender:

Foilsfender.

Det er også her Lagoon har klargøringscenter for de “små” Lagoons op til 40 fod.

Lagoons.

Der er en fin strand også og en god stemning i byen. Her er vores egen aftensmads stemning.

 

11/7 2018 Saint-Gilles-Croix-de-Vie.

11/7 2018 Saint-Gilles-Croix-de-Vie.

Christina og Roman begyndte nu at planlægge lidt længere frem i tiden end vi plejer. Roman skulle hjem fra La Rochelle den 17/7. Så det var tilbage til fastlandet hvor Christina havde fundet en lille havn der var værd at besøge.

Stranden var lidt speciel da vandet gik helt op til promenaden ved højvande. Men så havde man indstøbt nogle sæder og trin som man kunne opholde sig på. Her var rigtigt badevejr.

{CAPTION}
Smart med sæder/trin.

Vi havde jo vores rokkevinge som blev stegt i ovnen. Hertil kartofler og smør fra Noirmoutier. Den var lidt sej, havde måske ikke fået helt nok, men en god smag. Så nu har vi mod på rokkevinge igen. Sådan en stor en skal skæres i skiver har vi så fundet ud af.
{CAPTION}

{CAPTION}
Vi har begge badet.

Det var endnu en interessant havn. På den bro hvor vi lå var ca. 25 % af bådene deciderede kapsejladsbåde og af mange forskellige konstruktører. Her er et par eksempler:

{CAPTION}

{CAPTION}

De er dog også anvendelige til tursejlads vil jeg mene. I alle havnene er der også sejlerskoler med både joller, katamaraner, kølbåde, vandscootere, SUP boards og surfere. Jeg ser rigtig mange børn og unge som er på en form for sommerlejr. Søspejderne sejler i J109 og Poco 36 både, det må give en god ny generation af sejlere i Frankrig. På den anden side er det også bemærkelsesværdigt hvor få af de titusindvis af andre både vi har set der sejler. Havnene er kæmpestore og har ofte kun 5-10 gæstepladser. Jeg tror ferien for mange franskmænd først starter nu.