Forfatter: Erik Lundbye

23/7 2018 Marennes og anker.

23/7 2018 Marennes og anker.

Der var for langt til Royan på en gang så Christina havde igen fundet et lille umuligt sted at anløbe. Det kunne kun lade sig gøre i alt 2 timer omkring højvande. Vi skulle derfor ud før lavvande for at kunne nå sikkert frem i åbningstiden (13:17 til 15:17). Det var så allerede ved solopgang.

{CAPTION}
Tyder på en god dag.
{CAPTION}
Fort Boyard.

Men vi havde god tid så ville også besøge Fort Boyard som ligger her midt ude i vandet.

Som det kan ses var der ikke meget vind, så der var en del motorsejlads. Jeg kom til at vælge en forkert indsejling til kanalen op til Marennes, men der var ret flot det var dog godt at SkærSilden vender på en 5 øre de den var spærret af efter 100 m. Det er rent klondyke østersland med fiskeskure og pæle hele vejen i den 2 sømil lange kanal.
{CAPTION}

{CAPTION}
Marennes kirketårn ses vidt omkring i dette sumpområde.

Her var varmt så vi skyndte os at se byen, kirken og lidt af området og besluttede så at sejle ud igen da vi ellers ville være spærret inde indtil næste dag kl. 14:15.

{CAPTION}

Her er lidt af Christinas billeder fra kanalen:

Kanalen op til Marennes.

Vi talte om at fortsætte helt til Royan men der ville vi først være efter 21. Der var nogle tilsyneladende fine ankerpladser ved sydspidsen af Ile d’Oléron. Der var rent Bounty land men meget stejlt så vi valgte et betale for en bøje ved denne forening.

Her er lukket nu.
På 10m vand.

Allerede derude er der 10 m dybt og en kraftig strøm, så vi valgte bøje frem for anker. Den kostede dog 15 €, som vi betalte i en lille bådeklub med klubhus og terrasse.

Planen havde været en lille Bountybugt lige ved siden af, men her var næsten lige så pænt.

Bountybugt.
God beliggenhed.

 

20-22/7 2018 Ile d’Oleron, Saint Denis.

20-22/7 2018 Ile d’Oleron, Saint Denis.

{CAPTION}
Capitaineriet.

Næste ø blev så Ile d’Oleron. Endnu engang en helt anderledes ø med sin helt egen stemning. Havnen var meget smuk med masser af blomsterbede og grønne områder samt en grillplads.

De gik ind for affaldssortering og der var beholdere til 2 slags kompost, østers og muslinge skaller, foruden emballage, glas, papir og pap.

{CAPTION}
Bladdele, komposterbart og den grå kasse til østers- og muslingeskaller.

Her var fine strande på begge sider og badehuse.

{CAPTION}
Også en smuk forgrund 😉

Også her var der en kæmpe sejlerskole med masser af cats og joller samt mindst 30 børn.

{CAPTION}
En del af udstyret ses her.

Vi kunne dog kun komme ind og ud fra et par timer efter til et par timer før lavvande da der var en naturlig “sil”.

{CAPTION}
Lavvande.
{CAPTION}
En der må vente på næste højvande.

Ham her nåede ikke ind.

19/7 2018 Ile-de-Ré St. Martin.

19/7 2018 Ile-de-Ré St. Martin.

Vi havde skrevet lidt beskeder med Irene og Steen i Ocean. De var blevet frarådet st gå ind i Canal du Midi da vandstanden var lav. Så de er vendt om og sejler nordpå igen, fortsætter måske næste år til Paris. Vi aftalte at mødes på Ile-de-Ré. Det blev en hyggelig eftermiddag med kaffe og Steens hjemmebagte drømmekage. Men vejret havde skiftet til en kold vestenvind. Vi fik set lidt mere af byen som er omkranset af et meget stort klassisk fæstningsanlæg.

{CAPTION}
Stjerneformet fæstningsværk.

På en stor plads var der gang i en del boules spil.

{CAPTION}

Tempel som nu fungerer som kirke.
18/7 2018 Minimes, La Rochelle.

18/7 2018 Minimes, La Rochelle.

Der var stadig ret varmt og ingen strand, så vi ville sejle ud til Marinaen, Minimes. Først skulle vi dog se lidt mere.

{CAPTION}

Her beklædes bindingsværket med skifer, det holder nok længe så. Og en frokost skulle der også til.

{CAPTION}

{CAPTION}

Pandekager (galettes) og cider mætter mere end man forestiller sig. Men vi fik en god plads og ryddet lidt op. En vask blev det også til. Her var Tivoli og åbenbart et udflugtssted samt feriested.

{CAPTION}

Flotte farver mener Christina.

9-10/7 2018 Ile d’Yeu.

9-10/7 2018 Ile d’Yeu.

Næste ø i rækken er Ile d’Yeu. Igen kan man mærke at det er en ø. Om det er pulsen fra færgen, lyset, luften eller noget andet der gør at jeg er tiltrukket af øer ved jeg ikke. Her stødte vi på en bager der bagte brød i brændeovne, meget lig de brændefyrede pizza ovne man ser i Italien bl.a.

{CAPTION}
Brændefyret bageri

Her er et lille tog som kører en stor del af øen rundt, det har vi normalt ikke været så vilde med. Men det var en positiv overraskelse. Vi fik en mappe på engelsk at kigge i, med alle de historier der blev fortalt undervejs. Vi kom op til nordkysten og vestkysten og så ind over øen og tilbage. Det tog over 2 timer.

{CAPTION}

 

{CAPTION}
Port de La Meule.

Port de La Meule er ikke opført som en havn i søkortet, men der er en god ankerplads ude foran havnen.

På stranden måtte der være hunde indtil kl. 11, det var fint da det mange steder slet ikke er tilladt. Så her skiftedes vi til at bade. Den sidste morgen så jeg en motorbåd som var igang med at skære rokkevinger af en stak rokker. Det har vi fået nogle gange, men også nogle der lugtede af salmiakspiritus. Det er et tegn på at de ikke er friske, men det måtte disse jo være. Jeg sendte den franskkyndige Christina hen for at bede om lov til at købe nogle, og hun kom tilbage med en meget stor en. Den fik vi ovnbagt med kartofler og saltsmør fra Noirmoutier om aftenen.

8/7 2018 Ile De Noirmoutier.

8/7 2018 Ile De Noirmoutier.

De lovede godt vejr samt stabile og svage vinde, så vi ville ud til nogle øer igen. Vi havde talt om at det kunne være sjovt at se starten på Tour de France som er i dag (8/7) kl 11. Det kunne vi ikke nå så vi sejlede roligt derudaf med gennakker og faldende vind. Til sidst måtte vi starte motoren og der var drønhedt. Vi havde valgt en havn på sydsiden, Port De Morin, som var en tør havn. Tidevandskoefficienten er dog meget lav så vi havde min 20 cm vand og lå stabilt i lidt mudder. Der var en masse klipper som gik langt ud, og jeg turde ikke rigtigt sejle over da der heller ikke er så meget højvande med den lave koefficient. Her laves også salt og vi købte smør med salt herfra. Det er ret salt men smager godt på friskbagt brød.

{CAPTION}
Efter badning.

Her var vi alle ude at bade, vandet er over 22 grader så selv jeg kan komme under uden at hoppe i. Endnu en perle af en ø. Her er også mindre prangende boliger.

{CAPTION}
Feriehytte.

 

7/7 2018 Pornic.

7/7 2018 Pornic.

Fredag sejlede vi så ud på Atlanterhavet med Roman, målet var Pornic.

{CAPTION}
Roman på Atlanterhavet.

Her skulle Roman så smage specialiteten Galettes Noir som er lavet af boghvedemel. Det blev en version med skinke, ost og æg. Her var mange mennesker.

{CAPTION}
Lille plads i Pornic.

Søndag skulle der starte en kapsejlads til Gijon i Spanien og retur. De startede med festen lørdag aften og der var nogle spændende både. Bl.a. trimaranen Chokolat. De skulle starte over flere dage og ankom så nogenlunde samtidig igen efter ca. en uge på Biscayen. En slags lang Østersø regatta. Trimaranen skulle først starte onsdag så vidt jeg kunne læse. Turen er vel på 750 sømil.
På turen langs kysten havde vi bemærket nogle pælehytter og talt om hvad de mon var til.

Fiskehytte på pæle.

Vi havde gættet på noget med fiskeri, og det viste sig at være rigtigt. De sænker nogle store net ned og fanger nogle små blanke fisk som steges og spises hele. Vi har set folk med nogle mindre net, stå på moler og broer og fiske på denne måde.

Byhavnen i Pornic.

Vi lå i lystbådehavnen da vi her ville stå på bunden. Men her er flot.

 

1-6/7 2018 Pornichet.

1-6/7 2018 Pornichet.

Vi har besluttet os til at blive liggende her i Pornichet indtil vi har fået Roman ombord. Jeg hentede derfor bilen mandag 2. og fandt ud af at den var gal med bremsebelægningen på venstre forhjul. Den bremser dog fint men skiven skal skiftes.

{CAPTION}
Her fabrikeres salt.

Vi tog på en tur tirsdag til en by der er kendt for sit atlanterhavssalt, nemlig Guerande. Det er en turistby, men “saltmarkerne” ligger i et kæmpe område uden for byen. De bliver så oversvømmet 2 gange i døgnet, og man skovler noget brungråt bundfald op som bliver til saltet.

Christina klar til bytur.

Her er nok det sidste stykke med klipper i et stykke tid, det ser og er mere råt med sådan en kyst.

{CAPTION}
Pornichets klippekyst.

Onsdag ryddede vi op og lavede agterkahytten (pulterkammeret) klar til Roman. Han skulle ankomme til Nantes ved 20 tiden, så efter frokost kørte vi mod Nantes. Medens vi kørte ringede Roman og fortalte at bussens aircondition var brudt sammen og gav fuld varme. De var derfor stoppet. Så havde vi mere tid til at se Nantes, hvor jeg også var nogle timer i november.

{CAPTION}
Kike i Nantes.
{CAPTION}
Mor og søn.

Så er mor og søn genforenet 😍. Torsdag blev til afslapning, men jeg besluttede at få lavet bilen. Jeg har en serviceaftale så det var blot at finde et værksted. Det blev så i Guerande og det blev lavet efter en times venten, men med Dacia skiver 😉. Jeg blev dog nødt til at betale og får så (forhåbentlig) pengene tilbage i DK.

16/6 2018. Så er vi sejlet !

16/6 2018. Så er vi sejlet !

Så er vi sejlet ! Vi tog afsted fra Svendborg onsdag den 13/6 kl. 11:45, og ville forbi Roman i Vejle for at sige farvel og sætte lidt pres på at han kommer ned og sejler lidt med os. Vi overnattede på en lille landevejskro lidt uden for Bremen, de var rigtig glade for hunde. Dagen efter tog vi resten af vejen og var først fremme torsdag kl. 23:45. Vi holdt også en del pæne pauser med hundeluftning og spiste i en “seværdig” landsby. De kaldes “Etape Villages”. Vi spiste sådan nogle pandekager og drak cider til.

{CAPTION}
Pandekage.

Dagen efter var jeg spændt på at se båden, den så heldigvis stadig pæn ud men noget snavset vandlinie. Sådan en flod er ikke med klart vand. Der var lidt afslapning også. {CAPTION}

Vi fik kontakt med Irene og Steen i Ocean fra Ålborg som vi mødte sidste år i bl.a. Brest. Dem fik vi overtalt til at komme op til Saint Goustan. Vi havde en del at snakke om og Irene havde fødselsdag så vi tog ud at spise.

{CAPTION}
Irene og Steen.

Der er en meget høj tidevands “koefficient” på 102 i dag så der er ret stor forskel på høj og lavvande.

{CAPTION}
Lavvande.
{CAPTION}
Højvande.

Og så endelig lørdag sejlede vi til Ile Moines og lå ved en øst for øen og gik nogle ture og genså steder fra sidste år. Det er en pæn gammel ferieø og vi fik grillmad med lam og and på spyd i cockpittet.

Så er båden klar til nye eventyr.

Så er båden klar til nye eventyr.

Jeg havde fået lavet en aftale med havnen i Port Cruesty om at komme på land i 48 timer og ordne båden. {CAPTION}

Den er ret begroet. {CAPTION}

Men der var en effektiv højtryksrenser til rådighed, og vandet blev samlet op da der var opsamlingsriste rundt om pladsen. {CAPTION}

Det hjalp en del på udseendet. Dæk og ruf var også blevet renset grundigt med WC rens som jeg havde hørt skulle være effektivt. Det var det også, der blev meget rent og ensfarvet, men en lille smule mat, så der bør nok vokses lidt. {CAPTION}

Dækket havde fået en tur. Skruen derimod så lidt medtaget ud. Der har været noget galvanisk tæring. Selvom FleksOfold siger der ikke skal zinkanode på sætter jeg nu en på alligevel og ser om det hjælper. {CAPTION}

Skruen så ikke godt ud. Men nu er det hele renset og malet, og jeg er tilbage i Saint Goustan. {CAPTION}

{CAPTION}

Så er Skærsilden nydelig igen. Skærsilden er blevet blå i bunden igen efter ønske fra Christina. Hun synes den hvide farve hurtigt blev brun, det ses ikke nær så meget på en mørk farve. I dag var der også kage til kaffen. {CAPTION}