Laboe 19/8 2023

La Boe 23,2 sømil 5.45 timer

Vi var lige oppe i Rendsborg by og bevæge os lidt inden næste – og sidste kanaltur. Vi gik i en lidt anden retning end dagen inden og kom op på at torv som vi, betryggende nok, begge kunne genkende. Der var lang kø foran den bager, vi på forhånd havde udvalgt, så den måtte være god tænkte vi – og det var den.

Erik står i kø bag blomsterne

Der var et fint lille lørdagsmarked på torvet, vi nøjedes dog med at beundre udvalget og købte kun seks store mørke, modne blommer.

Op af formiddagen kom solen frem, og en stor del at turen, sad både Erik og jeg på fordækket og nød solen, Erik med fjernbetjeningen til selvstyreren i hånden.

Flere steder blev der arbejdet langs kanal med diverse udbedringer. Vi syntes nok, at arbejdet med denne gravemaskine på det stejle dige så lige lovligt spændende ud.

Der var nu ikke megen trafik, men oppe mod slusen, turens sidste, blev der alligevel lidt ventetid, fordi der kom et erhvervsfartøj, der først skulle ind. Solen var i mellemtiden forsvundet bag skyer, men det var stadig meget varmt, faktisk lummert. Der var da også lovet både regn og torden ud på aftenen, så da Erik foreslog, at vi sejlede videre mod Marstal, takkede jeg pænt nej. Laboe lokkede mere, og det måtte være nok med de 23 sømil, vi allerede havde sejlet.

Havnen i Laboe var som sædvanlig godt fyldt, og den hyggelige inderhavn kunne vi godt opgive. Også i denne havn var vi ramlet ind i et træf, nu German Classic Regatta. Så vi sejlede skyndsomt om i marinaen bagved,  og var glade da vi endelig fandt en plads. Efter en ankomstøl med Bodil og Steen, gik vi hver til sit.

Erik og jeg var ovre og kigge nærmere på alle de smukke gamle både, mange af dem som blankpolerede mahognimøbler.

Masser af seje fyre ved baren – bemærk den meget varierede fodbeklædning

En enkelt dansk båd så vi også – endda fra Svendborg. Jeg havde overvejet en badetur, men vejret var allerede lidt dystert, så vandet så ikke så indbydende ud.

Vi ville ha’ spist på fiskerestauranten i havnen, men køen  dertil var alenlang, så vi gik hjem og hyggede os med vores gode Rendsburgbrød m.m. Alt i mens nærmede sorte skyer sig hastigt, og ved ottetiden faldt de første dråber.

Snart stod himmel og hav i et, vinden peb i masterne, og tordnede gjorde det, som lovet, også. Det havde ikke været sjovt at været undervejs til Marstal nu , tænkte vi vist begge.