Brake 14/8 2023

I den tid vi havde ligget i havnen i Oldenburg, havde vi konstateret,  at vi nu var kommet til et område med ret udtalt tidevand.

Nogle gange kunne vi tælle 14 trin andre gange kun 5 på den gule stige

Så vi tjekkede tidevandstabellen nøje, inden vi forlod Oldenburg, så vi var sikre på at have nok vand under kølen helt frem til vores dagsmål Brake. Det lod til, at det ville være passende at sejle ved middagstid. Så vi havde en hel formiddag i Oldenburg, som vel burde fordrives med noget fornuftigt. Og lidt shoppegen har jeg åbenbart alligevel i mig, for på vores søndagstur havde jeg forelsket mig i en ulden bluse med en smuk halsudskæring – og nu var der jo åbent.

“Min bluse” er desværre ikke med på fotoet, men det er den rigtige butik

Tilskyndet af min flinke mand gik vi op og erhvervede den omtalte “pulli”, som ekspeditricen kaldte den.

Der fiskes i rørte vande…

Da vi sejlede havde vi ca. to knobs modstrøm, fordi medstrømmen er forsinket i forhold til det tiltagende højvande, men vi kom fint frem alligevel – og i sol og varme. Huntefloden er ikke så bred og ret snoet, så der skal holdes øje med modgående både, ikke mindst de store, som der også er en del af.

En stor del at turen havde vi grønne diger på begge sider med marker bag ved, hvor der gik får. Der var ikke hegnet ned til floden, hvor brinken ender i et stenet stykke.

Pludselig så vi noget på den stenede skråning,  der lignede et dødt får, og havde det så bare været så, men det var et kvæstet får, der endnu levede, men ikke kunne flytte sig. Resten af flokken virkede oprevne og brægede konstant og højlydt. Vi kunne intet gøre, ud over at tage et foto og sejle videre, mens højvandet satte ind.

En lille time senere så jeg på googlemaps, for at se hvor langt vi var kommet. Og nu kunne jeg se, at der her lå en butik, Fräulein Mä, der solgte fårekød og med et tlf.nr., som vi ringede til. Vi sendte dem fotoet + et screenshot af lokalisationen, og de kørte straks ud for at se, hvad de kunne udrette. Desværre hørte vi ikke enden på historien, men vi frygter, at højvandet måske havde nået at slette alle spor.

Fra Hunte kom vi via et sperrwerk ud på den meget bredere flod Weser, hvor vi efterhånden fik medstrøm.

Vi nåede uden yderligere dramaer frem til slusen, der førte ind til havnen i Brake. Vi ringede slusen op, og kort efter var vi vel inde i havnen og fandt en plads i det store havnebassin, der fortrinsvis var en industrihavn.

Der ventes foran den på fotoet ikke synlige sluse.

Nede i den sydlige ende af bassinet lå klubhavnen BRSV, Brake Ruder und Segler Verein, en rigtig fin lille havn.

Tre ældre flinke tidligere sejlere hjalp os til rette og gav os koden til porten og toiletterne, da havnefogeden først kom klokken 18. Vi gik op i den lille by, med ca. 12.000 indbyggere. Et par gader, men hele to kirker, vist nok begge katolske, var der. Den lille flotille med os og Bodil og Steen er stadig intakt, og vi fulgtes op og fik en gang iskaffe i den ene gågades bageri/café. Bagefter skiltes vi, og Erik og jeg snusede lidt rundt i byen.

Iskaffecafé’en

At byen havde en tæt forbindelse til floden og havet fornægtedes ikke.

De to kirker var uhyre forskellige, måske var den ene endda på vej til at blive nedlagt, den lod i al fald til at være tømt for enhver udsmykning og lugtede muggent.

Ikke meget for øjet her, men forhåbentlig en god præst

Den anden kirke var fra 1985 og ganske anderledes enkel – men levende.

Ud over at kirkerummet var meget smukt med sit skibslignende loft – i skibet, havde nye kirke havde mange fine detaljer. F.eks. var den sluseportslignende dør forsynet med fiskehåndtag. Og bagerst i kirken var der under nogle smukke glasmosaikker en lille væg med kors for årets henholdsvis døde og døbte med navne og datoer indgraverede på et kors eller en fisk.

Så lille byen end var, havde den adskillige spisesteder, men de fleste havde lukket om mandagen. Der var dog et åbent sted, en meget stor og fancy italiensk restaurant, vist nok drevet af tyrkere, men med en italiensk kok.

Vi tog et par pizza’er med hjem i båden, og de var begge usædvanlig gode.

Der så ud til at være et arrangement i klubhuset, som varede til langt ud på aftenen. Klubben som lige havde fejret 40 års jubilæum havde både en rosektion med nogle meget sødygtige store robåde, som de havde været på sommerudflugt til Helgoland i for et par år siden, og om et par uger skulle der afholdes en regatta for sejlbådene. Dejligt at være kommet til et sted, hvor der ikke udelukkende var motorbåde.