01.09/19 FRA SESIMBRA TIL SINES

Første september – den første dag i den første efterårsmåned. Heldigvis er det stadig dejligt sommervejr her, selv om man godt kan mærke, at dagene bliver kortere, og der falder dug om aftenen og natten.

Vi var blevet enige om, at hvis der ikke var en plads i havnen, ville vi sejle videre mod Sines ca. 40 sømil sydpå. Det lod også til at ville passe bedre med vinden. Derfor var vi næsten glade for, at de ikke havde fundet en plads til os. Så vi sejlede ud af havnen tværs over bugten med kurs mod Sines, som vi havde hørt skulle være præget af olieraffinaderier og en del industri. Vi havde derfor ikke samme høje forventninger, som vi ( jeg) havde haft til Sesimbra. Ligesom dagen forinden var der næsten ingen vind, så det blev motorsejlads den første halvdel af turen og lydbog også i dag -dog ofte afbrudt af delfinbesøg.

Sprøjtet efter en delfin!

Efter frokost kom der efterhånden lidt vind, og motoren kunne slukkes, og vi fik en rigtig god sejlads på det solglitrende hav.

Da vi ved 18-tiden nærmede os Sines, begyndte de mange skorstene, kraner og tanke fra raffinaderierne ganske rigtigt at dukke op, men da vi kom ind i selve havnen, så man kun stranden og byen med den store borg og nærliggende kirke oppe bag ved.

Industrihavn.
Strand, kirke og borg.

Kort sagt et rigtig hyggeligt og rart og fredeligt sted at ligge og med ca. 40 gæstepladser. Og der var fine toilet/baderum, og automater hvor man for rimelige penge kunne købe al mulig slags nødproviant, nok mest af den usunde slags, samt drikkevarer. Over radioen blev vi endda budt venligt velkommen og fik anvist en god plads. Man kunne godt ankre i bugten ud for havnen, men vi ville gerne først ligge i havn, da Erik jo skulle agere cykelsmed m.m. Her er en del andre gæstesejlere både portugiske og andre nationaliteter. Vi forelskede os lidt i en af bådene hjemmehørende i Cascais, og tænk båden var købt på Ærø sidste sommer af et portugisisk/tysk par. Vi fandt desværre aldrig ud af, hvad det var for en båd, inden de var sejlet videre. Vi spiste aftensmad på båden og glædede os til at se nærmere på Sines og omegn de næste dage.