Cherbourg 2-5/8 – 17.

I dag sejlede vi igen tidligt (kl. 7:20), da der ville komme mere vind senere på dagen. Og det kom der, og der kom også regnvejr. En times tid før Cherbourg nåede vinden 14 m/s og regnen væltede ned, men vi var i havn kl.12. Vi brugte dog 3 kvarter på at finde en plads selvom der er 6 broer med 220 pladser til gæster, hele havnen rummer næsten 2000 både. Derefter regnede det resten af dagen og natten med. Dagen efter blæste det stadig omkring 12 – 14 m/s, men der var tørvejr, så vi tjekkede byen ud. Vi var blandt andet oppe og se en park som en borgmester havde lavet sidst i 1800 tallet. Han havde samlet træer og planter fra Asien og Afrika, og bygget et stort drivhus til nogle af dem. Desuden havde han et stjerneobservatorium og en lille zoologisk museum. Fredag 4/8 tog vi en bustur til Barfleur som skulle være en hyggelig by med en havn der stort set er tørlagt ved ebbe. Der var letskyet vejr og vi ankom til frokosttid (kl. 14) efter at buschaufføren havde prøvet at få os med til Saint Vaast som vi jo havde ligget i et par dage før. Der var nogle restauranter ved havnen og vi bestilte et par kg muslinger.

Gæt hvem der efterlod hvilket fad med skaller.

Derefter traskede vi rundt på havnen, hvor der på den en spids er en kirke og på den anden et kapel. Bagefter gik det op i byen og se på gamle huse indtil bussen gik tilbage ved 18 tiden. Og på vejen hjem var vi i en kæmpe Garre de Four og købe ind. Lørdag havde vi talt om at cykle ud til en strand vest for havnen, men det blev aldrig til noget. Så vi fik pustet gummibåden op, og testet at motoren stadig havde svært ved at tage gassen. Jeg gik i gang med at rense karburator, men der måtte 2 forsøg til før den kørte rigtigt. Motoren er over 10 år gammel, men har kun sejlet et par timer i alt. Vi fik også afprøvet den nyindkøbte vandslange, og set lidt mere af byen. Da det var planen at vi ville sejle til Alderney søndag, købte vi også endnu mere mad så vi havde det at leve af.