For anker ud for Tabarca

6-7/6 2022 Ø’en Tabarca

Samtidig med Chicos morgenluftetur fandt vi en antagelig café, ja nærmest hyggelig, hvor vi fik lidt morgenmad, og senere fik vi i et udmærket supermarked fyldt maddepoterne op. Nu skulle vi nemlig ud og ligge for anker…

Vi nærmer os den nordlige ankerbugt

Lidt ud for Santa Pola ligger den lille ø Tabarca med kun ca. 70 fastboende, og den er virkelig et besøg værd. Øen har en interessant og broget fortid, den har bl.a. været beboet af pirater. Der er en stor, men delvis faldefærdig kirke og mange fine huse i de små smalle gader. Der er gode ankerpladser på begge sider af øen, der består af en højere og en lavere klippe del. Vi havde ventet med at besøge øen til mandag dels pga vinden, der skulle lægge sig helt om natten, dels fordi der ville være færre endagsturister end i weekenden. Og det var klogt, fordi der ankom stadig en lind strøm af færger fra Santa Pola og Alicante med eventyrlystne turister. Selve sejlturen derover var også bemærkelsesværdig god. Vi sejlede kryds, ellers ikke noget vi ynder, men denne varme dag og i let vind 4 m/s,var det en skøn sejlads.

Et fin lille krydstur

Selv om vi havde provianteret, gik vi nu alligevel op til en hyggelig restaurant (som der var mange af på den ikke helt øde ø) og delte en portion sardiner og noget grillet blæksprutte. Lidt men godt.

Blæksprutten kommer desværre ikke rigtig til sin ret, men smagte godt
Udsigt fra restauranten over ”ørkendelen” af øen

Vi fortsatte ud gennem den gamle byport og kom ud til den vestlige spids af øen, hvor man kunne fortsætte ved hoppe fra sten til sten – hvis man turde…

Der var en del andre ankerliggere, men det gik ret nemt at finde en plads og at få ankeret til at ligge, selv om der var en del søgræs. Der var rigtig mange fine fisk der svømmede rundt i beplantningen. Vandet var friskt at bade i- en smule koldere end vanligt.

Her lå vi nr. to fra venstre

Men ud på aftenen da vinden løjede helt, kom der nogle ubehagelige dønninger ud af det blå ingenting. Men det blev vel bedre tænkte vi. Men præcis som vi havde hældt rødvin i glassene m.m. blev det så grelt, ikke mindst fordi vi kom alt for tæt på en nærliggende stor katamaran, at vi skyndsomst måtte sætte (ikke hælde) glassene ned i vasken og få ankeret op i en fart. Efter lidt frem og tilbage manøvrer fandt vi en bedre plads, hvor dønningerne af uvisse årsager også blev mindre. Og så kom flutes, skinke, pølse, ost og rødvinen atter på bordet.Resten af aftenen og natten forløb helt fredeligt.

Tirsdag 7/6

Vi var inde og gå morgentur på Tabarca  med Chico, og på dette tidspunkt, hvor turistfærgerne endnu ikke var begyndt at komme, var der en ganske anden stemning i de små gader.

Her kom vi i land med gummibåden på morgenluftetur
Her ses stranden ud for den sydlige ankerplads, som var mere urolig i disse dage, men lidt ”caribisk” at se på