27.09-28.09 2018 Portosin, Ria de Muros

Farvel til Ribeira og gensyn med den spændende skærgårdstur op mod Ria de Muros. Også denne gang var vejret, pånær vinden, med os. Vi måtte sejle for motor alle ca. 30 sømil. Men turen er så flot, så det gik.

Udkanten af det gamle Ribeira.

Gensyn med klippeskærgården.

Vi udsatte gensynet med Muros endnu en dag og tog ind i Portosin, i RCNP, skråt over for. Vi sejlede ind i næsten klart vejr, men vi havde knap fået fortøjet båden, før tågen klam og kold væltede ned over os og byen, lidt uhyggeligt. Så vidt vi kunne se lå byen og fiskerihavnen lidt derfra, så vi banede os med hundene vej gennem tågen og kom ind i et bylignende område, hvor der var lidt liv. Vi satte os under en parasol eller en paratåge på en af cafeerne og bestilte to cafe con leche, en af vores favoritter og gode at lune sig ved på denne dag. Det endte med, at der var fire hunde parkerede ved tre borde, og det var ganske hyggeligt. Især da hænderne var blevet varme igen, og solen tittede frem af tågen. Da vi kom tilbage til båden, vendte tågen tilbage og blev der indtil næste morgen. Vi kunne sent om aftenen høre, at der kom en båd ind et sted i nærheden, men se den kunne vi ikke.

Dagen efter var det strålende solskin, og vi opdagede, at der var en fin sti i den modsatte retning af byen gennem lidt skov og ned til to rigtig fine strande. Det var et sted hvor hundene kunne gå frit nu sent på sæsonen.

Bagved ligger havnen.

Det eneste forbudsskilt var et rygning forbudt skilt, som vi har set ved flere strande. Ellers er “Hunde forbudt” skiltet det mest almindelige.

På denne strand ( og også andre) var rygning forbudt.

Skilt fra en anden strand, hvor hunde måtte bade – men ikke mennesker.

Morgentur langs stranden.

På tilbagevejen kom vi forbi et Eroski supermarked, hvor man kan være heldig at finde lammekød – og det var vi.

Også i denne havn var der et fint, fint klubhus med alle faciliteter og restaurant, dog kun for medlemmerne i højsæsonen. Der var også nogle flinke damer på havnekontoret, som Erik bedårede – eller omvendt, og han kom først længe efter retur med en flaske albarino hvidvin og ønsker om, at vi vendte tilbage næste år. Her kunne vi nok også have ligget til vinter, men vi syntes nu at Muros er endnu bedre, så vi gjorde klar til at gå ud af havnen.